Lettergrootte
Foto van Jolyn van Vuuren

Het werkplezier van Jolyn

Manager Klant & Expertise

In de rubriek 'Werkplezier van' vragen we medewerkers naar de inhoud van hun werk en waardoor het komt dat ze het werk met zoveel plezier doen. Heel simpel. De medewerker beantwoordt vragen en wij delen de antwoorden met jou.

Het werkplezier van Jolyn

Jolyn, jij bent manager van het bedrijfsonderdeel Klant & Expertise. Wat houdt jouw functie en werk precies in?

‘Eigenlijk zou je mijn werk het beste kunnen omschrijven als het in de lucht houden van vele ballen. Klant & Expertise bestaat in feite uit vier teams waar ik samen met twee, binnenkort drie, teammanagers leiding aan geef. De rode draad tussen de teams is dat ze allemaal de strategie van Bartiméus doorontwikkelen, deze doorvertalen naar tactisch niveau en helpen bij de implementatie door de klantgroepen. Op inhoud zijn de zaken die spelen bij bijvoorbeeld het team aanmelding, communicatie, academie of strategie natuurlijk wel heel verschillend. Ik probeer daarom vooral de samenhang te bewaken, te zorgen dat onze werkzaamheden goed afgestemd zijn op wat de klantgroepen nodig hebben en om Bartiméus ‘op koers’ te houden.’

Waar word je blij van in je werk?

'Orde in de chaos brengen! Ik heb te maken met veel complexe problemen waarbij veel verschillende belangen spelen, weerstand een factor is en waarbij randvoorwaarden vaak nog niet op orde zijn. Het is dan heerlijk om één-op-één of met een groepje mensen het probleem helder te krijgen en te ontrafelen, om daarna een route uit te zetten om er chocola van te gaan maken.'

Wat maakt jouw werk plezierig?

‘Omdat ik allemaal slimme en gemotiveerde mensen om me heen heb, word ik continu uitgedaagd om het beste uit mezelf te halen. Ik hoef zelf ook niet zo nodig op de voorgrond, zet net zo lief anderen in hun kracht. Maar ik vind het wel heel fijn dat ik nu mee kan besluiten, iets wat ik in mijn vorige functies als adviseur wel miste.’

Wanneer is je werkdag geslaagd?

‘Dat is een lastige vraag. Omdat ik het leuk vind om veel ballen in de lucht te houden, zie ik dat ook graag terug in mijn werkdag. Brainstormen over een inhoudelijk onderwerp, iets realiseren wat bijdraagt aan een toekomstgericht Bartiméus, een gesprek met een collega waardoor hij of zij tot een inzicht komt: het moet allemaal op z’n tijd voorbijkomen en dat doet het ook. Daarnaast is mijn guilty pleasure om ook iets heel praktisch gedaan te hebben: het vastgelopen kopieerapparaat repareren, een afscheidsfeestje voor iemand in elkaar draaien of mijn mailbox archiveren. Dat geeft weer ruimte in mijn hoofd voor de ingewikkelde dingen. Ook vind ik het leuk, omdat ik een verpleegkundige achtergrond heb, om in de zomer een paar diensten mee te draaien op een woning.’

Deel een mooie anekdote met ons!

‘Vorig jaar moest ik, vlak nadat ik als manager begonnen was, voor het Bartiméus Management Team een presentatie over Klant & Expertise geven. Na afloop zei het toenmalige hoofd Human Resources tegen me: ‘Ik ben trots op mezelf dat we jou gekozen hebben voor deze functie’. Dat vond ik toen maar een rare opmerking. Inmiddels snap ik volledig wat ze bedoelde. Ook ik zit regelmatig te glimmen van trots als iemand van mijn team iets laat zien waar anderen blij van worden. Dat ik er een bijdrage aan mag leveren dat die medewerker zoiets moois kan opleveren, maakt mij trots.’

Als je onbeperkt de tijd had, wat zou je dan binnen je functie doen?

‘Het klinkt een beetje gek omdat ik al zoveel overleggen heb, maar: nog meer overleggen. Vooral met mijn collega-managers. Door de waan van de dag zijn we ook als managers veel met operationele zaken bezig. Ik gun het ons, om vaker de tijd te nemen om na te denken over welke kant we aan het op rennen zijn met elkaar. Om voordat je aan iets begint helemaal tot het eind toe na te denken over wat dat verderop voor gevolgen heeft. Zodat je ook zeker weet dat je het af kunt maken en in de praktijk gaan gebruiken.’

Jolyn, als jij het voor het zeggen had dan…

'...zou ik de wetten opheffen die samenwerken tussen organisaties zo lastig maken. Nu moet je altijd opletten wat je met elkaar deelt, wie het geld krijgt enzovoort. Wat zou het toch fijn zijn als je je alleen maar hoeft te laten leiden door wat goed is voor de cliënt!'

Meer werkplezier

  • Het werkplezier van Nico

    In de rubriek 'Werkplezier van' vragen we medewerkers naar de inhoud van hun werk en waardoor het komt dat ze het werk met zoveel plezier doen. Heel simpel. De medewerker beantwoordt vragen en wij delen de antwoorden met jou.

    Lees meer
  • Het werkplezier van Eline

    In de rubriek 'Werkplezier van' vragen we medewerkers naar de inhoud van hun werk en waardoor het komt dat ze het werk met zoveel plezier doen. Heel simpel. De medewerker beantwoordt vragen en wij delen de antwoorden met jou.

    Lees meer
  • Het werkplezier van Steven

    In de rubriek 'Werkplezier van' vragen we medewerkers naar de inhoud van hun werk en waardoor het komt dat ze het werk met zoveel plezier doen. Heel simpel. De medewerker beantwoordt vragen en wij delen de antwoorden met jou.

    Lees meer
Alle verhalen van Bartiméus