menu Sluit het hoofdmenu

Sport en Bewegen

Tandem

Bij een tandem zit de bestuurder voor op de fiets. De fietser met beperkt/geen zicht zit achterop. Er bestaan ook modellen waar de bijrijder voorop zit. Tandemfietsen vereist een samenspel tussen bestuurder en bijrijder. De bestuurder heeft de regie over het op- en afstappen. Hi/zij moet eraan wennen ruime bochten te maken en niet de binnenbocht te nemen. Het is goed dit eerst te oefenen zonder bijrijder. De bestuurder moet goed communiceren met de bijrijder, zeker bij op- en afstappen en bij bochten, hellingen, schakelen en afremmen. Bespreek vantevoren hoe je gaat op- en afstappen en welke seintjes je geeft.

Verdiep je je van tevoren goed in de gebruiksaanwijzing van de tandem, zeker bij een elektrische tandem. Vaak zijn er instructiefilmpjes op youtube te vinden. Bekijk die. Houd rekening met je snelheid!  

Bijrijder   

De bijrijder zit achter op de tandem. Bespreek vantevoren het volgende: 

  • Is de bijrijder bekend in het verkeer en voelt hij/zij zich (samen met de bestuurder) daarin veilig?  
  • Schrikt hij/zij van plotselinge gebeurtenissen? 
  • Kan hij/zij omgaan met een prikkelrijke omgeving? 

De bijrijder trapt natuurlijk goed mee, is alert op de aanwijzingen van de bestuurder, wiebelt niet en houdt in de bochten de goede balans. De bestuurder voelt de bewegingen van bijrijder in zijn stuur en moet die corrigeren. Wanneer de bijrijder gewend was zelf te fietsen, is hij geneigd mee te sturen. Om dit af te leren kan de bijrijder een tijdje met zijn handen op de schouders van de bestuurder fietsen. Oefen in een rustige omgeving met het schakelen en het nemen van bochten. Moeten de berijders lopen (bij een veerpont bijvoorbeeld), dan loopt de bijrijder aan dezelfde kant van de fiets achter de bestuurder en houdt het zadel vast. Zo voorkom je botsingen met obstakels en het trappen op de hakken van de bestuurder. De bestuurder hoeft zich geen zorgen te maken over bijrijder.   

Op- en afstappen  

  • Houd afstand van anderen bij het op- en afstappen. Een tandem gaat immers langzamer dan een gewone fiets
  • De hoogte van de zadels moeten zo zijn afgesteld dat de bestuurder met zijn voeten bij de grond kan, om de tandem te allen tijde in balans te kunnen houden. Het is prettig (indien mogelijk) wanneer bijrijder ook met zijn voeten bij de grond kan
  • Bestuurder en bijrijder maken afspraken over hoe op- en afstappen. Nooit steppend opstappen! Bij het afstappen: de tandem NIET nog wat laten doorrijden

Bij het opstappen

  • Staat de bestuurder met een been aan elke kant van de tandem
  • De trappers staan goed
  • De bijrijder zit op het zadel, met zijn voeten op de trappers
  • De begeleider zet af, trapt direct de trapper naar beneden en gaat zitten op het zadel

Ervaren tandemfietsers kunnen tegelijk opstappen

  • Door bijvoorbeeld af te spreken dat de linker trapper boven staat
  • De bestuurder knijpt in de remmen en staande op het rechterbeen plaatsen beiden hun linkervoet op de trapper
  • De bestuurder geeft het afgesproken seintje, laat de remmen los en beiden trappen tegelijk de trapper naar beneden, gaan op het zadel zitten en fietsen direct door
  • Ook bij het afstappen geeft de bestuurder een seintje, knijpt in de remmen en beiden laten zich synchroon van het zadel glijden, voorkeur heeft de trottoirzijde 

Tips    

Let er op dat de manier waarop je de bocht ingaat, per tandem kan verschillen. Houd er rekening mee dat de fiets langer is en, bijvoorbeeld bij het oversteken van een straat, niet zomaar op een fietspad of middenberm kan staan. Je bent veel langzamer weg en hebt meer tijd nodig om over te steken. Je moet bewust verder vooruitkijken. Wanneer de bijrijder opstapt en daarvoor de trappers gebruikt, gaan de trappers een halve slag rond. Hierbij bestaat de kans dat de trappers tegen de schenen van de bestuurder slaan. Dat kun je voorkomen door wijdbeens te gaan staan. De bijrijder ziet vaak niet wanneer de bestuurder een bocht gaat nemen. Maak dat extra goed duidelijk. Omdat het voor de bijrijder moeilijk of niet mogelijk is te anticiperen op het verkeer, heeft hij/zij snel de neiging te blijven doortrappen.

Goede onderlinge communicatie is heel belangrijk. Zeker wanneer de trappers onafhankelijk bediend kunnen worden. Als de bijrijder slechthorend of doof is, bedenk dan van tevoren hoe je communiceert. Pas op dat wijde broeken of los zittende kledingstukken niet vast komen te zitten in  ketting, spaken of trappers. Benoem eventueel drempels en kuilen, zodat de bijrijder hiervan niet schrikt. Probeer niet abrupt te stoppen, maar kondig dit aan. Benoem opvallende omgevingsaspecten (een fontein, markant gebouw). Houd je aan de adviezen van de leverancier van de tandem. Een tandem mag alleen in het verkeer deelnemen wanneer deze voldoet aan de  regels (let op goed werkende verlichting). 

  

Nieuws

Sporten met een visuele beperking én volgens de coronaregels

Sporten met een visuele beperking is niet altijd makkelijk. En de coronaregels zorgen voor extra hindernissen. Maar dat betekent niet dat je het sporten hoeft op te geven. Als je geen klachten hebt die op corona kunnen wijzen, kan je met de adviezen van Zichtbaar Sportief goed en veilig sporten. Sport je bij een club of vereniging? Deel het advies daar dan.
Lees meer

Intentieverklaring Zichtbaar Sportief ondertekend

De sportparticipatie van mensen met een visuele beperking blijft nog achter bij die van mensen zonder beperking. Daar moet iets aan gebeuren! De Oogvereniging, Bartiméus, Visio, NOC*NSF en Gehandicaptensport Nederland slaan de handen ineen om het mogelijk te maken dat sport en bewegen voor iedereen toegankelijk is, in zijn of haar eigen omgeving en onder deskundige begeleiding. De samenwerking krijgt vorm onder de titel Zichtbaar Sportief.
Lees meer

Agenda-items

Contactdag voor brailleleerlingen

vindt plaats op woensdag 31 maart 2021 Zeer slechtziende/blinde leerlingen en hun ouders in groep 3 tot en met de 1e klas van het voortgezet (speciaal) onderwijs.
Lees meer

Ouder- en kindtraining 'Veilig deelnemen aan het verkeer op de fiets'

vindt plaats op vrijdag 14 mei 2021 Een training gericht op fietsvaardigheden en het veilig fietsen in het verkeer. Voor slechtziende kinderen in de leeftijd van 8-11 jaar (groep 5-6-7).
Lees meer

Publicaties

Book: Not on purpose

The experiences of Harry, a boy with albinism

Harry is an adventurous boy. Just like all the other kids in his class. Seeing him with his friends, you wouldn’t think there was anything...



Bestellen

Boek: Met het oog op meedoen

Dit boek gaat over mensen voor wie door een combinatie van een visuele en verstandelijke beperking, ‘meedoen in de samenleving’ een bijzondere opgave is. Het heeft tot doel om kennis te delen en...



Bestellen

Ervaringsverhalen

In Parijs 2024 staat hij er

Hoe belangrijk de sociale omgeving is voor het plezier van een kind in sport, toont het verhaal van de slechtziende Bo van den Brink (14). Zijn talent openbaarde zich bij Bartiméus op school, maar elke dag op en neer reizen vanuit zijn woonplaats Harderwijk kostte te veel energie. Dichtbij zijn familie en vrienden bloeit hij nu verder op. NOC*NSF stoomt hem klaar voor de paralympische triatlon.
Lees meer

Ellen haar passie is abseilen

Het is niet de eerste sport waaraan je denkt als je Ellen spreekt: abseilen. Ellen Zieleman heeft al vanaf haar geboorte een visuele beperking. Een van de dingen waar zij heel veel plezier aan beleeft is abseilen. En dan het liefste van de Euromast
Lees meer