menu Sluit het hoofdmenu

Dossier Cerebrale visuele stoornissen (CVI)

Wat is CVI

Een kind heeft CVI als het slechte zien ontstaat door een hersenbeschadiging of een aangeboren afwijking van de hersenen.

CVI is een Engelse afkorting die staat voor: Cerebral Visual Impairment (CVI). Of in Nederlands: cerebrale visuele stoornis. Cerebraal betekent: wat met de hersenen te maken heeft. Visueel betekent: wat met zien te maken heeft.

Om goed te kunnen zien, heb je goed werkende ogen nodig en moeten de hersenen de visuele informatie goed kunnen verwerken. Lees meer hierover op: Hoe werkt zien. Bij kinderen met CVI gaat het opnemen, het verwerken en het reageren op van wat ze zien moeilijker. Kinderen met CVI hebben problemen met die informatieverwerking in de hersenen.

CVI geeft dus alleen aan waar de problemen met het zien ontstaan: in de hersenen. De problemen die voorkomen bij kinderen met CVI, kunnen per kind verschillen. Ook de gevolgen voor de ontwikkeling zijn verschillend.Dit komt doordat bij elke kind verschillende gebieden van de hersenen aangedaan kunnen zijn, elk met een ander effect. De klachten in het dagelijks leven kunnen daardoor bij elk kind weer anders zijn.

 

 

 

 

 

 

Gezichtsscherpte en gezichtsveld

Naast CVI kan er ook sprake zijn van een oogafwijking, maar dat hoeft niet.

Bij sommige kinderen is de gezichtsscherpte verminderd. Zij kunnen moeilijker details zien.

Er kan ook sprake zijn van een beperking van het gezichtsveld. Het gezichtsveld is het beeld dat je kunt zien zonder je ogen te bewegen. Kinderen bij wie dit beperkt is, hebben meer problemen met het verkrijgen van overzicht of het bewegen in de ruimte. Ook oogbewegingsstoornissen kunnen voorkomen bij CVI. Dat heeft tot gevolg dat je je ogen moeilijker kunt richten en fixeren.

Het kan zijn dat kinderen een vrij goede gezichtsscherpte hebben met een normaal gezichtsveld.

Nieuws

Onderzoek bewijst: CVI Experience werkt

Iemand met de aandoening CVI kan wel zien, maar kan de beelden niet goed interpreteren, als gevolg van een aanlegstoornis of beschadiging van de hersenen. De uitingsvormen verschillen per persoon. Voorlichting met het instrument ‘CVI Experience’ leidt tot meer kennis en begrip over CVI bij naasten en begeleiders. Dit blijkt uit onderzoek van het Expertisecentrum CVI van Bartiméus.
Lees meer

Onderzoekers Bartiméus spreken op internationaal congres

Van 15 tot 17 juni vond in Italië een internationaal congres plaats over visuele beperking bij kinderen, waaronder CVI. Zo’n 100 deskundigen van verschillende disciplines wisselden daar kennis en ervaring uit. En nemen die mee terug naar de praktijk. Zo ook deskundigen van Bartiméus.
Lees meer

Agenda-items

Ouderavonden CVI

vindt plaats op maandag 22 juni 2020 2 avonden voor ouders van een kind met CVI
Lees meer

Jongerendag CVI 'Samen lunchen'

vindt plaats op zaterdag 16 januari 2021 Jongeren met CVI.
Lees meer

Publicaties

Mein Kind hat CVI

In den vergangenen Jahren wurden in der Bartiméus-Reihe verschiedene Bücher über die Entwicklung von Kleinkindern mit einer Sehbehinderung veröffentlicht. In diesen Büchern finden Eltern...



Bestellen

My Child has CVI

Handbook for parents of a young child with CVI Handbook for parents of a young child with CVI.
This book is about cerebral visual impairment (CVI) in young children. It gives parents tools...



Bestellen

Ervaringsverhalen

Deze andere wijze van kijken is mijn nieuwe zien

Optometrist en hogeschooldocent oogzorg Louise van Doorn werd tien jaar geleden zelf slechtziend als gevolg van hersenbeschadiging na een zware val. Haar leven veranderde op slag. Ze moest leren omgaan met diverse ingrijpende waarnemingsproblemen die zijn ontstaan in de hersenen. ‘Drie maanden na de eerste paniekaanval zat ik ineens thuis met een burn-out.’ Onlangs op het congres van Bartiméus over deze problematiek, vertelde ze haar verhaal. Over de gevolgen en hoe ze haar weg weer vond.
Lees meer

‘Hij is niet meer afhankelijk van waar wij hem neerzetten'

Hulpmiddelen voor kinderen. Voor ouders kan het een flinke drempel zijn als er weer een nieuw hulpmiddel nodig blijkt. Tegelijkertijd zijn hulpmiddelen waarmee kinderen zelf kunnen voortbewegen voor de kinderen en voor hun ouders van enorm belang. Net zoals bij Ferre.
Lees meer