menu Sluit het hoofdmenu

Dossier Cerebrale visuele stoornissen (CVI)

Mijn CVI: Serious game voor kinderen van 6-12 jaar

‘Mijn CVI’ is een serious game voor psycho-educatie voor kinderen met een cerebrale visusstoornis (CVI) in de leeftijd van 6-12 jaar. Het doel van het programma ‘MijnCVI’ is dat kinderen inzicht krijgen in hun eigen CVI, welke invloed CVI heeft op hun functioneren en hoe ze hier in het dagelijks leven mee om kunnen gaan. Door het volgen van het programma krijgen de kinderen inzicht in hun eigen mogelijkheden en beperkingen, ontwikkelen ze een reëel gevoel van eigenwaarde en leren ze te participeren op school en in de vrije tijd.

Het programma ‘MijnCVI’ bestaat uit een digitale lessenreeks van 8 lessen waarbij interviews getoond worden van kinderen en jongeren die zelf CVI hebben. In deze interviews wordt uitgelegd wat CVI voor hen inhoudt, waar ze last van hebben en wat hen helpt. Bekijk ook de video's over CVI.

Positief zelfbeeld

Bij CVI is er sprake van stoornissen in de visuele functies als gevolg van hersenschade of aanlegstoornissen van de hersenen. CVI is de meest voorkomende oorzaak van een visuele beperking op de kinderleeftijd (ongeveer 30%). CVI heeft vele uitingsvormen afhankelijk van het gebied in de hersenen dat beschadigd is. CVI is ingewikkeld om te begrijpen voor ouders, kinderen en hun omgeving en kinderen met CVI ervaren veel onbegrip. Het krijgen van een positief zelfbeeld is hierdoor een stuk lastiger dan voor hun goedziende leeftijdgenootjes. Verder wordt ervaren dat kinderen met CVI zich hierdoor onzeker voelen, zich terugtrekken uit sociale contacten, schoolse taken niet kunnen/willen maken en situaties gaan vermijden. Hierdoor ontwikkelen kinderen zich niet optimaal passend bij hun mogelijkheden.

Meld je vast aan voor MijnCVI

Heb je CVI, ben je tussen de 6-12 jaar en wil je meedoen met de effectmeting naar de serious game MijnCVI? Bartiméus wil graag een antwoord op de vraag: bereiken we met de game wat we graag willen? Doe jij mee? Stuur dan een mail naar Mariska Stokla-Wulfse: mstoklawulfse@bartimeus.nl.

Nieuws

Onderzoekers Bartiméus spreken op internationaal congres

Van 15 tot 17 juni vond in Italië een internationaal congres plaats over visuele beperking bij kinderen, waaronder CVI. Zo’n 100 deskundigen van verschillende disciplines wisselden daar kennis en ervaring uit. En nemen die mee terug naar de praktijk. Zo ook deskundigen van Bartiméus.
Lees meer

NAH-congres verbindt professionals bij complexe visuele problematiek

‘Hele goede scholing’, vond de ergotherapeut. ‘Ik ga vaker doorvragen bij mijn cliënt’, sprak de gedragsdeskundige. ‘In ons vak kunnen we nog veel leren over de hersenkant van het zien’, zei de oogmeetkundige. Het doel van het NAH-congres van Bartiméus op donderdag 31 januari jl. was het verbinden van verschillende expertise, voor betere zorg. En dat is beslist gelukt gezien de vele positieve en mooie reacties van professionals na afloop!
Lees meer

Publicaties

Mein Kind hat CVI

In den vergangenen Jahren wurden in der Bartiméus-Reihe verschiedene Bücher über die Entwicklung von Kleinkindern mit einer Sehbehinderung veröffentlicht. In diesen Büchern finden Eltern...



Bestellen

My Child has CVI

Handbook for parents of a young child with CVI Handbook for parents of a young child with CVI.
This book is about cerebral visual impairment (CVI) in young children. It gives parents tools...



Bestellen

Ervaringsverhalen

Deze andere wijze van kijken is mijn nieuwe zien

Optometrist en hogeschooldocent oogzorg Louise van Doorn werd tien jaar geleden zelf slechtziend als gevolg van hersenbeschadiging na een zware val. Haar leven veranderde op slag. Ze moest leren omgaan met diverse ingrijpende waarnemingsproblemen die zijn ontstaan in de hersenen. ‘Drie maanden na de eerste paniekaanval zat ik ineens thuis met een burn-out.’ Onlangs op het congres van Bartiméus over deze problematiek, vertelde ze haar verhaal. Over de gevolgen en hoe ze haar weg weer vond.
Lees meer

‘Hij is niet meer afhankelijk van waar wij hem neerzetten'

Hulpmiddelen voor kinderen. Voor ouders kan het een flinke drempel zijn als er weer een nieuw hulpmiddel nodig blijkt. Tegelijkertijd zijn hulpmiddelen waarmee kinderen zelf kunnen voortbewegen voor de kinderen en voor hun ouders van enorm belang. Net zoals bij Ferre.
Lees meer