menu Sluit het hoofdmenu

Dossier Gehechtheid

Hoe verloopt een normaal proces van hechting?

Het proces van hechting kan het beste worden weergegeven door middel van een cirkel. Deze cirkel wordt ook wel 'de cirkel van veiligheid' genoemd.

Het vertrekpunt van de cirkel is de veilige basis van waaruit het kind de omgeving kan gaan verkennen. Het kind wil graag door vertrouwde personen gesteund en gestimuleerd worden om op onderzoek (ook wel 'exploratie' genoemd) uit te gaan. Dat is in het plaatje terug te zien in het praatwolkje. Citaat: Voor mij moet je…mijn exploratie ondersteunen.

Naast dit ondersteunen van het kind, wordt ook van vertrouwde personen verwacht dat ze ondertussen op het kind letten, dat ze het kind helpen als dat nodig is en dat ze met het kind samen plezier beleven (citaat: voor mij moet je…op me letten, me helpen en plezier delen). Dit alles hoort bij wat aan de bovenkant van de cirkel geschreven staat: de 'veilige basis'.

Schema Cirkel van veiligheid

Bron afbeelding: Cooper, Hoffman, Marvin en Powell (1999).

Maar leren gaat nooit zonder horten of stoten. Op momenten dat het kind zich bezeert, schrikt of moe is, heeft het de hulp van vertrouwde personen nodig om gerustgesteld te worden. Op dat moment zoekt het kind door middel van de 'aangeboren neiging' de vertrouwde personen op. Dit proces is weergegeven aan de onderkant van de cirkel: de 'veilige haven'. Een kind voelt zich veilig als er een balans is tussen de veilige basisfunctie en de veilige havenfunctie. Uit onderzoek blijkt dat het kind zich aanpast aan de gehechtheidspatroon die de ouder/verzorger zelf als kind heeft ontwikkeld.

Nieuws

Diagnostiek bij Bartiméus

Ons nieuwe Kennis Magazine is nu voor u beschikbaar. Het gaat geheel over onderzoek in visuele, mentale en andere functies, hulpmiddelen en participatiemogelijkheden bij mensen met een visuele of meervoudige beperking. 'Van gebaande paden afwijken is ons specialisme, ook bij diagnostiek'. De artikelen zijn online te lezen, op onze vestigingen ligt een papieren full color versie klaar.
Lees meer

Hechtingsstoornis bij licht verstandelijke beperking eerder herkennen

Tijdig herkennen van een hechtingsstoornis bij kinderen met een licht verstandelijke beperking is van groot belang. Om deze stoornissen vast te stellen bij kinderen in de leeftijd van 5-11 jaar is een nieuw protocol ontwikkeld. Het gaat om een groep kinderen bij wie tot nu toe maar moeilijk een diagnose gesteld kon worden aangezien er geen goed diagnostisch instrument was.
Lees meer

Agenda-items

Lunch in het donker: training over impact visuele beperking

Wil jij als ouderenzorgprofessional ervaren hoe het is om slechter te zien en daardoor je slechtziende cliënten beter te leren begrijpen? Expertise-organisatie Bartiméus geeft op dinsdag 31 oktober de informatieve en prikkelende training ‘Lunch in het donker’ voor leden van de ouderenzorgcommunity in Noord Nederland.
Lees meer

Publicaties

Diagnostic Assessment of Attachment Related Disorders in Children with Intellectual Disability

Proefschrift 'Diagnostic Assessment of Attachment Related Disorders in Children with Intellectual Disability'

Met zijn onderzoek levert Giltaij een nieuw diagnostisch protocol en tevens een...



Bestellen

Developing an attachment relationship

In this film we demonstrate how parents and caregivers can build up an attachment relationship with children or clients with severe and multiple disabilities. The various phases in the development...



Bestellen