menu Sluit het hoofdmenu

Dossier Gehechtheid

Hoe verloopt een normaal proces van hechting?

Het proces van hechting kan het beste worden weergegeven door middel van een cirkel. Deze cirkel wordt ook wel 'de cirkel van veiligheid' genoemd.

Het vertrekpunt van de cirkel is de veilige basis van waaruit het kind de omgeving kan gaan verkennen. Het kind wil graag door vertrouwde personen gesteund en gestimuleerd worden om op onderzoek (ook wel 'exploratie' genoemd) uit te gaan. Dat is in het plaatje terug te zien in het praatwolkje. Citaat: Voor mij moet je…mijn exploratie ondersteunen.

Naast dit ondersteunen van het kind, wordt ook van vertrouwde personen verwacht dat ze ondertussen op het kind letten, dat ze het kind helpen als dat nodig is en dat ze met het kind samen plezier beleven (citaat: voor mij moet je…op me letten, me helpen en plezier delen). Dit alles hoort bij wat aan de bovenkant van de cirkel geschreven staat: de 'veilige basis'.

Schema Cirkel van veiligheid

Bron afbeelding: Cooper, Hoffman, Marvin en Powell (1999).

Maar leren gaat nooit zonder horten of stoten. Op momenten dat het kind zich bezeert, schrikt of moe is, heeft het de hulp van vertrouwde personen nodig om gerustgesteld te worden. Op dat moment zoekt het kind door middel van de 'aangeboren neiging' de vertrouwde personen op. Dit proces is weergegeven aan de onderkant van de cirkel: de 'veilige haven'. Een kind voelt zich veilig als er een balans is tussen de veilige basisfunctie en de veilige havenfunctie. Uit onderzoek blijkt dat het kind zich aanpast aan de gehechtheidspatroon die de ouder/verzorger zelf als kind heeft ontwikkeld.

Nieuws

Mensen met een verstandelijke beperking goede ervaringsdeskundigen? Natuurlijk wel!

Van 6 tot 8 juli 2021 presenteerde de Academische Werkplaats Sociale Relaties en Gehechtheid van Bartiméus en VU Amsterdam zich tijdens het IASSIDD-congres. IASSIDD staat voor International Association for the Scientific Study of Intellectual and Developmental Disabilities. Het verhaal van de Academische Werkplaats? Prachtige nieuwe onderzoeksresultaten en kennistoepassingen die voor en mét mensen met een verstandelijke beperking tot stand zijn gebracht.
Lees meer

Paula Sterkenburg bijzonder hoogleraar Mensen met een visuele, of visuele en verstandelijke beperking

Per 1 juni 2019 is dr. Paula Sterkenburg benoemd tot bijzonder hoogleraar ‘Mensen met een visuele, of visuele en verstandelijke beperking; sociale relaties & ICT' aan de Vrije Universiteit Amsterdam (VU). De leerstoel is ingesteld door Stichting Bartiméus en het Bartiméus Fonds en maakt deel uit van de Academische Werkplaats Bartiméus-VU. De leerstoel verbindt twee zorggebieden, de zorg voor mensen met een visuele beperking en die voor mensen met een visuele én verstandelijke beperking. Daarnaast verbindt de leerstoel wetenschap en praktijk door het onderbouwen van toepassingen en het toetsen ervan in de praktijk.
Lees meer

Publicaties

Book: Attachment therapy

Practical examples of Integrative Therapy for Attachment and Behavior in people with visual and mental disabilities.



Bestellen

Boek: Gehechtheidstherapie

Praktijkvoorbeelden van Integratieve Therapie voor Gehechtheid en Gedrag bij mensen met een visuele-en-verstandelijke of verstandelijke beperking.



Bestellen