menu Sluit het hoofdmenu

Dossier Innovatie en Technologie

Digitale dienstverlening: eHealth

De samenleving gaat steeds meer digitaal. Deze digitalisering biedt veel mogelijkheden voor mensen die blind of slechtziend zijn. Daarom passen we het toe in onze diensten en producten. Dankzij eHealth nemen cliënten meer regie over hun eigen behandeltraject. Sinds 2018 zijn we met cliënten de mogelijkheden van eHealth aan het verkennen.

We zijn begonnen met zogenaamde ‘proeftuinen’. Enkele tientallen cliënten hebben bijvoorbeeld ervaring opgedaan met beeldbellen en chatten met hun behandelaar. Daarnaast is een online training ontwikkeld op het gebied van sociale vaardigheden. Deze is speciaal voor leerlingen die het basisonderwijs verruilen voor het middelbaar onderwijs.

Het onderwerp groepsdruk en groepscultuur vond ik interessant. Bij mij is bijvoorbeeld blijven hangen dat ik ook aan een vriend kan vragen wat klasgenoten voor kleding dragen.

Doelmatige dienstverlening

De cliënten zijn erg enthousiast over de nieuwe vormen van communiceren. Nienke Nijhof, projectleider eHealth: ‘Ze hoeven minder te reizen. En het betekent vooral dat cliënten vragen kunnen stellen op de momenten dat ze een vraag hebben en niet hoeven te wachten tot de volgende afspraak. Aandachtspunt bij ons is de toegankelijkheid van het te gebruiken digitale platform.’

Onze zoon vond het heel fijn van anderen te horen hoe zij met bepaalde dingen omgaan, of waar zij tegen aanlopen in de praktijk. Dat geeft herkenning. Zeker als je dag in dag uit met kinderen optrekt zonder (zichtbare) beperking. Een eerste stap zetten in contacten is dan best spannend. 

In 2019 gaan we de eHealth diensten verder uitbreiden, zowel in het aantal cliënten als nieuwe trainingen. We willen in totaal 3 nieuwe online trainingen ontwikkelen.

Nieuws

Navilens app helpt je vinden wat je zoekt

Paul de Nooij, projectleider ICT4VIP bij Bartiméus, is met zijn team steeds op zoek naar (nieuwe) bruikbare technologieën. Hij vindt het een uitdaging om - samen met cliënten die blind of slechtziend zijn - innovatieve oplossingen te vinden voor de problemen die zij ervaren. Een mooi voorbeeld daarvan is de Navilens. Een handige innovatie die wellicht ook in Nederland in te zetten is voor treinreizigers, museumbezoekers en studenten die niet of slecht zien. Maar wat is het en wat kun je ermee?
Lees meer

SAVE THE DATE: 'Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet' voor zorgverleners

Problemen met zien en/of horen blijven vaak onopgemerkt bij ouderen of mensen met een verstandelijke beperking. Dat kan negatieve gevolgen hebben voor hun relaties met belangrijke naasten én ervoor zorgen dat de geboden zorg en ondersteuning niet optimaal aansluit. Tijdens de Kennismarkt 'Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet' op donderdag 9 april 2020 in Ermelo leren zorgverleners hoe zij visuele en auditieve beperkingen beter kunnen signaleren. Ook geven we handvatten om de relatie tussen cliënt en professional te verbeteren.
Lees meer

Agenda-items

SAVE THE DATE: 'Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet' voor zorgverleners

vindt plaats op donderdag 9 april 2020 Problemen met zien en/of horen blijven vaak onopgemerkt bij ouderen of mensen met een verstandelijke beperking. Dat kan negatieve gevolgen hebben voor hun relaties met belangrijke naasten én ervoor zorgen dat de geboden zorg en ondersteuning niet optimaal aansluit. Tijdens de Kennismarkt 'Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet' op donderdag 9 april 2020 in Ermelo leren zorgverleners hoe zij visuele en auditieve beperkingen beter kunnen signaleren.
Lees meer