menu Sluit het hoofdmenu

Dossier Innovatie en Technologie

Digitale dienstverlening: eHealth

De samenleving gaat steeds meer digitaal. Deze digitalisering biedt veel mogelijkheden voor mensen die blind of slechtziend zijn. Daarom passen we het toe in onze diensten en producten. Dankzij eHealth nemen cliënten meer regie over hun eigen behandeltraject. Sinds 2018 zijn we met cliënten de mogelijkheden van eHealth aan het verkennen.

We zijn begonnen met zogenaamde ‘proeftuinen’. Enkele tientallen cliënten hebben bijvoorbeeld ervaring opgedaan met beeldbellen en chatten met hun behandelaar. Daarnaast is een online training ontwikkeld op het gebied van sociale vaardigheden. Deze is speciaal voor leerlingen die het basisonderwijs verruilen voor het middelbaar onderwijs.

Het onderwerp groepsdruk en groepscultuur vond ik interessant. Bij mij is bijvoorbeeld blijven hangen dat ik ook aan een vriend kan vragen wat klasgenoten voor kleding dragen.

Doelmatige dienstverlening

De cliënten zijn erg enthousiast over de nieuwe vormen van communiceren. Nienke Nijhof, projectleider eHealth: ‘Ze hoeven minder te reizen. En het betekent vooral dat cliënten vragen kunnen stellen op de momenten dat ze een vraag hebben en niet hoeven te wachten tot de volgende afspraak. Aandachtspunt bij ons is de toegankelijkheid van het te gebruiken digitale platform.’

Onze zoon vond het heel fijn van anderen te horen hoe zij met bepaalde dingen omgaan, of waar zij tegen aanlopen in de praktijk. Dat geeft herkenning. Zeker als je dag in dag uit met kinderen optrekt zonder (zichtbare) beperking. Een eerste stap zetten in contacten is dan best spannend. 

In 2019 gaan we de eHealth diensten verder uitbreiden, zowel in het aantal cliënten als nieuwe trainingen. We willen in totaal 3 nieuwe online trainingen ontwikkelen.

Nieuws

Vijf innovatieve producten die cliënt sterker maken

Hoe kunnen zorgorganisaties het beste gebruikmaken van technologie in de zorg? Maaike Meerlo van Bartiméus, werkt in het innovatie FabLab, waar ze samen met cliënten technologische oplossingen zoekt om hen zo zelfstandig mogelijk te maken. Ze tipt vijf innovatieve consumentenproducten die veel verschil kunnen maken, ook als je een beperking hebt. Dit artikel is recent verschenen in het magazine Connectief van CNV Zorg & Welzijn.
Lees meer

Inzet van technologie: appeltje eitje?!

Mensen met een visuele en verstandelijke beperking kun je zo veel meer beleving en zelfstandigheid bieden met producten die in elke elektronicashop te koop zijn! Bartiméus laat het donderdag zien op het jaarlijkse EMB-congres voor ouders en begeleiders van mensen met een ernstige meervoudige beperking.
Lees meer