menu Sluit het hoofdmenu

Cerebrale visuele stoornissen (CVI)

  • Datum: 

    woensdag 27 september 2017
  • Locatie: 

    Bartiméus in Zeist
  • Cursusnummer: 

    B90
  • Doelgroep: 

    Leerkrachten en andere professionals in het speciaal- en basisonderwijs die een door Bartiméus begeleide leerling in hun groep hebben.

Inhoud

'Kinderen met CVI (Cerebrale Visuele Stoornis) hebben vaak goede ogen en kunnen toch niet goed kijken. Je kunt aan deze kinderen meestal niet zien dat ze moeite hebben met kijken. Je moet ze zeker langer kennen en goed observeren om hun problemen te begrijpen.' De Leat, L. e.a. (2002), Werkboek voor de begeleiding van kinderen met visuele perceptiestoornissen (CVI). Leusden.

Door schade in de visuele gebieden van de hersenen kunnen visuele prikkels niet (goed) verwerkt worden. Cerebrale visuele stoornissen zijn dan het gevolg. Deze stoornissen kunnen zeer divers zijn. Ze kunnen onder andere tot uiting komen in de ruimtelijke aspecten van de waarneming en in de herkenning van visuele prikkels.

Op deze studiedag geven wij u:

  • informatie over CVI
  • inzicht in de verschillende oorzaken
  • informatie over symptomen en kenmerken van een cerebrale visusstoornis
  • informatie over consequenties voor het functioneren van de leerling
  • praktische tips en de mogelijkheid tot het uitwisselen van ervaringen met collega's ten aanzien van de begeleiding van deze leerlingen

Resultaat

Aan het eind van deze cursus:

  • heeft u kennis opgedaan over CVI en kunt u zich een beeld vormen van de impact daarvan in het dagelijks leven van de leerling
  • heeft u geleerd wat de oorzaken van CVI kunnen zijn en welke verschillende verschijningsvormen er zijn
  • heeft u praktische tips gekregen voor de begeleiding van een leerling met CVI in de klas
  • heeft u met collega's ervaringen kunnen uitwisselen m.b.t. leerlingen met CVI
  • heeft u zich met behulp van ervaringsbrillen en het uitvoeren van praktijkopdrachten een idee gevormd over wat 'niet goed kunnen zien' en CVI inhoudt

Deze dag kunt u noteren in uw bekwaamheidsdossier.

afbeelding validering leraarregister 7 uur, activiteitnummer Tf2fhGve5f

Het middagprogramma bestaat uit onderstaande parallelsessies; u kunt een keuze maken voor 2 van de 3 sessies.

1) CVI en casuïstiek:
Aan het einde van de workshop kunnen de leerkrachten op diverse gebieden het onderwijs aanpassen voor een leerling met CVI. Dit doen we door het bekijken van videobeelden, het bespreken van de dagelijkse onderwijspraktijk van de deelnemende leerkrachten en het bedenken van mogelijke aanpassingen voor het onderwijs aan de desbetreffende leerling.
Om goed te kunnen aansluiten bij uw ervaringen als leerkracht van een leerling met CVI verzoeken wij u om een aantal vragen te stellen aan uw leerling. De antwoorden op deze vragen zullen gebruikt worden in de workshop. De vragen krijgt u toegestuurd door het secretariaat van de Bartiméus Academie. 

2) CVI en pc gebruik:
Tips en trucs leren om de inrichting van én het werken met de pc makkelijker te maken voor kinderen met CVI-kenmerken.

3) CVI en bewegingsonderwijs:
De deelnemers krijgen informatie over de gevolgen van CVI voor het deelnemen aan sport- en bewegingsactiviteiten. In deze workshop ondervindt u aan den lijve hoe lastig het meedoen in het bewegingsonderwijs kan zijn met een visuele beperking. Laat staan als er ook nog sprake is van een verwerkingsprobleem in de hersenen. Handige tips worden gedeeld en geschikte materialen worden bekeken en uitgeprobeerd.

Wilt u voor deze workshop gymschoenen meenemen? (NB: géén zwarte zolen)

Eventuele blessures graag voorafgaand aan de workshop melden aan de workshopleider.

 

Kosten

 Aan deze cursus zijn geen kosten verbonden.

Contactinformatie

Wilt u meer informatie? Neem dan contact op met het secretariaat van de Bartiméus Academie: 030 - 698 23 45 of mail: bartimeusacademie@bartimeus.nl.

 

meld je aan voor deze cursus