Sorry, we ondersteunen geen IE

We zien dat je Internet Explorer gebruikt, een oude en onveilige browser. Daardoor kunnen we je niet de mooie website voorschotelen die we zouden willen.

Je bent van harte welkom in elke andere browser zoals bijvoorbeeld Chrome, Firefox of Microsoft Edge. Wij wachten hier wel, tot zo!

Leerlingen krijgen eerste 1000 COBLO-stenen

In klas uitgedaagd met bijzonder bouwspeelgoed

Bartiméus gaat samenwerken met COBLO, het bedrijf dat zorgde voor de introductie van nieuw magnetisch bouwspeelgoed. Leerlingen van Bartiméus zijn aan het bouwen gegaan en de reacties zijn lovend.

Bartiméus leerlingen spelen met Coblo

‘Mooi om te zien dat COBLO bouwspeelgoed ontwikkelt dat toegankelijk is voor onze leerlingen', aldus Jorieke Streef, klantgroepmanager Kind & Jeugd / Onderwijs bij Bartiméus. 'Doordat ook blinde en ernstig slechtziende kinderen de speelgoed-stenen goed kunnen aftasten en een beter begrip krijgen over hoe iets eruitziet, heeft het speelgoed voor ons toegevoegde waarde.'

Bartiméus streeft naar een samenleving waarin iedereen kan meedoen, van jong tot oud. En ook met een visuele beperking. ‘Ik doe mee’ is het motto van Bartiméus Onderwijs. De onderwijsprofessionals willen tijdens de schoolperiode het beste halen uit elke leerling. En educatief, toegankelijk speelgoed draagt hieraan bij.

De speelgoed-stenen kunnen gebruikt worden voor vrij spelen, waarbij kinderen eindeloos hun eigen fantasieën kunnen bouwen, maar kunnen ook ter ondersteuning dienen bij het leren van cijfers, letters, sommen, vormen en patronen. Daarnaast helpt het bouwen bij het ontwikkelen van de motoriek. 

Zelfstandig mogelijk leren en leven

Jorieke: ‘Bartiméus zoekt naar innovaties en producten die bijdragen aan een toegankelijke omgeving voor onze leerlingen, en bijdragen aan hun ontwikkeling en zelfstandigheid. De kleurrijke magnetische speelgoed-stenen zijn voor Bartiméus een mooie aanvulling op ons andere bouwspeelgoed. De COBLO-stenen zijn net een maatje groter en het magnetisch systeem maakt dit speelgoed uitdagend.'

‘De leerlingen bouwen prachtige dingen en door het formaat van de blokken bouwen ze snel al iets groots. Ook het geluid van het klik-systeem kan voor blinde kinderen een interessant geluid zijn en doordat de speelgoed-stenen naar elkaar toe worden getrokken, helpt het hen zeker bij het bouwen. En dat het spelen ook de fijne motoriek stimuleert, is een hele mooie bijkomstigheid!’ 

jongen speelt met COBLO blokken

Ondernemer met een missie

Elzemiek van Berkel, initiatiefnemer van het nieuwe Nederlandse speelgoedmerk COBLO: ‘Ik ben al jaren vertrouwd met expertise-organisatie Bartiméus. Enkele weken na de geboorte van mijn zoon Lars zijn we voor specialistische onderzoeken - na doorverwijzing vanuit het ziekenhuis - bij Bartiméus terechtgekomen. Lars is inmiddels 6 jaar en krijgt ambulante begeleiding vanuit Bartiméus waardoor hij regelmatig een vaste begeleider thuis over de vloer krijgt'

‘Toen wij in Amerika het plezier van magnetisch speelgoed opdeden als stimulus materiaal voor Lars en we dit speelgoed niet konden vinden in de Nederlandse speelgoedwinkels, ontstond bij mij het idee om een eigen Nederlandse versie te ontwikkelen. Het is fijn iets in de markt te zetten waar zoveel kinderen plezier van hebben.'

Op de foto: Elzemiek en zoon Lars overhandigen de eerste 1000 COBLO-stenen op de Bartiméus school in Zeist.

overhandigen coblo blokken

Stenen doneren

Elzemiek wil met COBLO graag iets terug doen voor Bartiméus en meer kinderen het plezier en de hulp van magnetisch speelgoed laten ervaren. Daarom gaat er bij iedere verkochte bouwdoos, 1 COBLO bouwsteen naar Bartiméus Onderwijs. Op deze wijze kan Bartiméus speelgoeddozen voor in de klas bij elkaar sparen.  

En dat sparen geldt ook voor de slechtziende en blinde leerlingen die via Bartiméus ambulante onderwijskundige begeleiding krijgen in het reguliere onderwijs. ‘We zijn erg blij met deze actie’, aldus Jorieke Streef. ‘Op deze wijze kunnen wij sparen voor toegankelijk en educatief speelgoed, waar we onze leerlingen in de onder- en bovenbouw bij Bartiméus en de leerlingen die we begeleiden in het regulier onderwijs, heel blij mee maken.’