menu Sluit het hoofdmenu

Kom ook naar de kick-off van de campagne 'Houd de lijn vrij!'

geplaatst op man met geleidestok tegen obstakel op geleidelijn

Na de succesvolle campagne rondom geleidelijnen in april 2018, waaraan de drie grote steden Utrecht, Amsterdam en Den Haag deelnamen, start op maandag 8 april aanstaande de landelijke campagne ‘Houd de lijn vrij!’.

Op maandag 8 april om 10.00 uur is de kick-off van de campagne 'Houd de lijn vrij!'op het Centraal Station Utrecht, tussen perron 20-21 en 17-18 9 (LET OP! Perronlocatie gewijzigd). We geven 150 NS dagkaarten (geldig in heel 2019)weg aan de eerste aanwezigen met een visuele beperking, dus meld je snel aan want op=op! Wat gaan we doen? We hebben een campagnevideo die op een groot scherm voor alle reizigers wordt afgespeeld. Directeur Stations ProRail, mevrouw Astrid van Bunt, wordt ter plekke geïnterviewd en plakt symbolisch de stickertegel met het 'Houd de lijn vrij!' campagne icoon. Deze stickers kom je de hele campagneweek tegen in de 23 gemeenten die meedoen. Wil je erbij zijn en een gratis dagkaart van de NS krijgen? Meld je dan aan bij Anouk van Bommel: avbommel@bartimeusfonds.nl.

Geleidelijnen, de geribbelde tegels die lijnen vormen op straat en op de stations, helpen mensen met een visuele beperking om hun weg te vinden door de openbare ruimte. Helaas weten veel mensen niet wat geleidelijnen zijn en waar ze voor dienen. Vaak staan er mensen, fietsen, koffers, reclameborden of zelfs terrassen op en dat creëert voor de gebruikers lastige en soms zelfs gevaarlijke situaties. Daarom roepen wij iedereen op: ‘Houd de lijn vrij!’

Medewerking van 23 gemeenten

Op 8 april gaat de campagne ‘Houd de lijn vrij!’ weer van start, en dit keer doen wel 23 gemeenten mee! Promoteams, bestaande uit mensen met en mensen zonder visuele beperking, gaan de straat op om het publiek te informeren en te flyeren. En in de gemeenten worden stickertegels met het campagne icoon naast de geleidelijnen geplakt. Kijk op www.houddelijnvrij.nl voor het overzicht van deelnemende gemeenten.

Net als vorig jaar wordt de campagne breed gesteund door de oogbranche en zijn NS en ProRail weer betrokken. Nieuwe partner in de campagne is dit jaar de ANWB die onder andere met een financiële bijdrage het initiatief ondersteunt.

Helpt u mee?

Wilt u in de campagneweek ook helpen als vrijwilliger? Stuur dan een mail naar avbommel@bartimeusfonds.nl.

Toegankelijke samenleving

Bartiméus streeft naar een toegankelijke samenleving waarin iedereen kan meedoen. Lees daar meer over op www.bartimeus.nl/toegankelijkheid.

** Helpt u mee om projecten als deze mogelijk te maken? Ga voor meer info naar de site van Bartiméus Fonds**