Lettergrootte
Foto van Marloes Berndsen

Het werkplezier van Marloes

Ambulant woonbegeleider en casemanager

Marloes werkt als ambulant woonbegeleider en bezoekt cliënten thuis waar zij zelfstandig wonen. "Net als jij en ik willen onze cliënten de regie over hun eigen leven behouden. Ik word erg blij van het contact met mensen!"

Het werkplezier van Marloes

Wat houdt jouw werk in?

‘Als ambulant woonbegeleider bezoek ik mijn cliënten thuis waar zij zelfstandig wonen. Net als jij en ik willen onze cliënten de regie over hun eigen leven behouden, maar hebben hierbij (langdurige) begeleiding nodig. Hierbij moet je denken aan het invullen van formulieren, contacten leggen en onderhouden met instanties of het ordenen van de financiële administratie. Ook het voeren van gesprekken gerelateerd aan het thema 'verlies van visus' of bijvoorbeeld het inslijten van routes die door mijn collega ergotherapeut zijn aangeleerd behoren tot mijn taken. Cliënten kunnen een indicatie voor begeleiding aanvragen via de WMO van hun gemeente, indien nodig kan een maatschappelijk werker van Bartiméus hierbij ondersteunen.'

'Sinds kort ben ik naast mijn functie als ambulant woonbegeleider ook werkzaam als casemanager. Hierbij voer ik de intake gesprekken met nieuwe cliënten van Bartiméus en volg ik hen tijdens het traject, dat ze bij ons volgen. Hierbij horen veel administratieve taken; klopt het zorgplan, is de zorglegitimatie correct en is het dossier van cliënt op orde? Daarnaast heb ik geregeld contact met de betrokken behandelaren van de cliënt om af te stemmen of er volgens de zorgplandoelen gewerkt wordt en heb ik op regelmatige basis contact met de cliënt om af te stemmen of het behandeltraject naar wens verloopt.'

Waar word je blij van in je werk?

'Ik word erg blij van het contact met mensen of dat nu mijn cliënten of collega’s zijn. Inmiddels werk ik 19 jaar bij Bartiméus, door de jaren heen heb ik voelsprieten ontwikkeld hoe ik mensen het beste kan benaderen. Onze cliënten zijn een weerspiegeling van de maatschappij.'

'Waar de één op de voorgrond treed en precies weet wat zijn of haar wensen zijn is de ander terughoudend en bescheiden en natuurlijk alles daartussen in. Uiteindelijk gaat het om de juiste benaderingswijze en bejegening. Klinkt allemaal heel mooi hoor, maar soms lukt het niet meteen om de aansluiting met de cliënt te vinden. De samenwerking met collega’s hierin is dan zo belangrijk, door met hen in gesprek te gaan en onzekerheden uit te spreken maakt, dat het contact met de cliënt een volgende keer wellicht een stuk prettiger verloopt. Een goed gesprek met cliënt of collega kan mij echt een geluksgevoel bezorgen.'

Wat maakt jouw werk plezierig?

'De vrijheid binnen mijn werk ervaar ik als erg plezierig. Los van de geplande intakedagen kan ik mijn agenda indelen zoals ik het prettig vind, wat maakt, dat ik mijn werk heel goed met mijn privéleven kan combineren.'

Wanneer is je werkdag geslaagd?

'Mijn werkdag is geslaagd als ik cliënten heb gezien en gesproken, thuis of op kantoor casemanagement taken heb kunnen afhandelen, een goed overleg heb gehad met collega’s en een praatje heb kunnen maken met fijne collega’s. Het liefst ook nog een lege 'to do-lijst aan het eind van de dag, maar dat gebeurt niet vaak.'

Kun je een mooie anekdote met ons delen die je trots maakt?

'Het maakt me trots, dat cliënten succeservaringen met mij willen delen. Onlangs had ik samen met een cliënt een gesprek bij haar dagbesteding, omdat het daar niet helemaal naar wens verliep. Na het gesprek, waarin goede afspraken waren gemaakt, trakteerde ze me op een ijsje om het succes te vieren. Een andere cliënt had het al langere tijd niet naar zijn zin op zijn werk. Hierover hebben we veel gesprekken gevoerd en toen hij vertelde, dat hij op een andere functie kon solliciteren heb ik dat aangemoedigd. Op zo’n moment leef ik mee en houd ik via de app contact om hem succes te wensen en te vragen hoe het gesprek gegaan is. Mijn cliënt kreeg de andere functie en toen ik de eerstvolgende keer bij hem kwam stond er een taartje voor me klaar. Het gaat me niet om het ijsje of het taartje, maar dat een cliënt met mij successen wil vieren zegt wel iets over de band die ik heb met een cliënt.'

Als je onbeperkt de tijd had, wat zou je dan binnen je functie doen?

'Dan zou ik absoluut nog meer tijd willen besteden aan direct cliëntcontact.'

Marloes, als jij het voor het zeggen had dan…

‘… zou ik meer samenwerking tussen de verschillende teams stimuleren, zodat we van elkaar kunnen leren. Ondanks dezelfde werkwijze merk ik, dat we binnen de teams sommige zaken toch net even iets anders doen. Uniformiteit zorgt voor efficiënter werken.'

Wat zou je toekomstige collega’s willen meegeven of vertellen over Bartiméus?

'Kom vooral bij Bartiméus werken! Bartiméus is een leuke, goede werkgever met voldoende mogelijkheden om je talenten in te zetten. Als je bereid bent jezelf open te stellen, te laten zien wat je in huis hebt en daar moeite voor te doen dan ligt er een mooie toekomst voor je.'

 

Lees verder over begeleiding van Bartiméus aan huis

Meer werkplezier

  • Het werkplezier van Evelyn

    Deze keer is Evelyn aan het woord; ambulant begeleider voor aan huis begeleiding, advies en behandeling voor volwassenen en senioren met een visuele beperking. Hét verschil maken in een situatie, dat maakt haar werkdag geslaagd!

    Lees meer
  • Het werkplezier van Nienke

    Nienke is verantwoordelijk voor alle verschillende projecten op het gebied van eHealth binnen Bartiméus. Met eHealth bedoelen we het verlenen van digitale zorg. "Google Home wordt tegenwoordig ook gebruikt om zorg te verlenen."

    Lees meer
  • Het werkplezier van Cornelie

    In de rubriek 'Werkplezier van' vragen we medewerkers naar de inhoud van hun werk en waardoor het komt dat ze het werk met zoveel plezier doen. Heel simpel. De medewerker beantwoordt vragen en wij delen de antwoorden met jou.

    Lees meer
Alle verhalen van Bartiméus