Lettergrootte
Foto van Marja Joosten

Het werkplezier van Marja

Arbeidsconsulent en loopbaanadviseur

In de rubriek 'Werkplezier van' vragen we medewerkers naar de inhoud van hun werk en waardoor het komt dat ze het werk met zoveel plezier doen. Heel simpel. De medewerker beantwoordt vragen en wij delen de antwoorden met jou.

Het werkplezier van Marja

Wat houdt jouw functie en werk precies in?

'Als slechtziend en blind in één zin staan met werkvragen dan kun je bij mij terecht. Ik werk voor Bartiméus Werkpad en begeleid of adviseer mensen met vragen over aan het werk komen en blijven. Dit kan gaan over zoeken naar werk als je net van school komt en zoeken naar ander werk als je slecht(er) bent gaan zien. Maar ook begeleiding bij WIA-aanvragen en begeleiding van klanten bij WIA-beoordelingsgesprekken bij het UWV. Coaching om je baan te behouden hoort daar ook bij. Daarnaast ben ik loopbaanadviseur. Dat houdt in dat ik adviseer over studiekeuze of beroepsrichting op basis van vragenlijsten en testmateriaal. Daarin werk ik samen met onze arbeidspsycholoog.’

Marja, je werkt nu aan project 'Ik wil een bijbaan', kun je daar iets meer over vertellen?

'Vers van de pers is het project ‘Ik wil een bijbaan’ dat wij samen met Koninklijke Visio uitvoeren om jongeren met een visuele beperking in de leeftijd van 15 tot 18 jaar te ondersteunen en tips te geven bij het zoeken naar een bijbaan. Het bestaat uit een drietal trainingsmomenten, gevolgd door persoonlijke begeleiding van de deelnemers. Doel is dat zoveel mogelijk kandidaten in de komende zomervakantie een bijbaan vinden. Eerder mag natuurlijk ook, maar een aantal deelnemers doet eindexamen en dat gaat natuurlijk voor. Het is voor ‘onze’ jongeren vaak lastig om een bijbaan te vinden. Niet iedereen ziet voldoende om vakkenvuller te zijn of om runner in de horeca te worden wanneer de terrassen weer opengaan.’

‘Juist in zo’n bijbaan leer je heel veel nuttige zaken zoals solliciteren, vertellen over je visus in termen van kansen en mogelijkheden, samenwerken met collega’s en feedback geven en ontvangen van collega’s en leidinggevenden. Een bijbaan staat goed op je cv en vergroot je kansen op een baan in de toekomst. Wij hebben heel veel aanmeldingen gehad voor dit project, zelfs zoveel dat we extra trainers in hebben moeten zetten. Dat zegt toch wel wat over het enthousiasme van de jongeren en de noodzaak van dit project. De meeste vragen bij de start van het project gaan over het maken van een cv en het schrijven van een sollicitatiebrief. Dat is altijd al lastig maar zeker als je hier geen ervaring mee hebt.’

Waar word je blij van in je werk?

‘Als jongeren geen idee hebben welke opleiding ze willen gaan volgen en dan na drie dagen onderzoek heel enthousiast de deur uitgaan met nieuwe ideeën voor hun toekomst en inzicht in hun kwaliteiten en mogelijkheden. Ik word daar echt heel blij van.’

Wat maakt jouw werk plezierig?

‘Dat geen enkele dag hetzelfde is. Ik begeleid klanten van alle leeftijden, verschillende niveaus en de variatie in soorten trajecten; van loopbaanadvies, begeleiden van re-integratietrajecten tot coaching.'

'Ook het (virtueel) bezoeken van de werkplekken bij de meest uiteenlopende organisaties, zoals politie en brandweer, gemeente, winkels of scholen en kleine éénmanszaken is plezierig. Je krijgt een kijkje in de keuken en leert wat er omgaat in het betreffende bedrijf en welke eisen ze stellen aan werknemers. Deze kennis kan ik weer gebruiken voor alle andere trajecten.’

Wanneer is je werkdag geslaagd?

‘Als ik klanten verder heb kunnen helpen. Dit kan zijn, omdat ik inzicht heb kunnen geven dat betaald werk niet meer realistisch is of juist dat we samen een nieuwe baan hebben gevonden. Het gaat erom dat de klant verder kan met zijn eigen proces. Als ik terugkrijg: ‘Ik kan weer verder met je advies en tips’, dan is mijn dag top!’

Waar ben je trots op?

‘Klanten worstelen vaak met de acceptatie van veranderde of plotseling ontstane visuele situatie. Dit is uiteraard heel begrijpelijk. Het minder goed kunnen zien is ook meestal niet zichtbaar voor de omgeving. Men voelt zich dan regelmatig niet begrepen, gezien of gehoord. Als het, na soms een lang en intensief gezamenlijk traject, lukt om de eigen situatie goed onder woorden te kunnen brengen bij bijvoorbeeld de werkgever of het UWV, dan ben ik enorm trots.’

Als je onbeperkt de tijd had, wat zou je dan binnen je functie doen?

‘Meer aandacht geven aan de individuele klant die vaak allerlei andere vragen heeft, mij kent en zich door mij begrepen voelt. Nu moet ik soms een traject afronden, omdat de looptijd van de opdracht erop zit of de opdracht stopt. Dat gaat niet altijd hand in hand met de hulpvraag. Dit los ik nu op door de klant door te verwijzen.’

Als jij het voor het zeggen had Marja, wat zou je dan doen?

‘Er zijn nog steeds heel veel jongeren en volwassenen die slechtziend zijn en moeite hebben om aan werk te komen. Ik zou graag heel veel tijd hebben om alle jongeren en mensen, die slechtziend zijn, te begeleiden in hun hulpvraag. Vooral diegene die de weg naar Bartiméus nog niet hebben kunnen vinden.’

Lees meer over Werkpad!

Meer werkplezier

  • Het werkplezier van Jolyn

    In de rubriek 'Werkplezier van' vragen we medewerkers naar de inhoud van hun werk en waardoor het komt dat ze het werk met zoveel plezier doen. Heel simpel. De medewerker beantwoordt vragen en wij delen de antwoorden met jou.

    Lees meer
  • Het werkplezier van Steven

    In de rubriek 'Werkplezier van' vragen we medewerkers naar de inhoud van hun werk en waardoor het komt dat ze het werk met zoveel plezier doen. Heel simpel. De medewerker beantwoordt vragen en wij delen de antwoorden met jou.

    Lees meer
  • Het werkplezier van Nico

    In de rubriek 'Werkplezier van' vragen we medewerkers naar de inhoud van hun werk en waardoor het komt dat ze het werk met zoveel plezier doen. Heel simpel. De medewerker beantwoordt vragen en wij delen de antwoorden met jou.

    Lees meer
Alle verhalen van Bartiméus