menu Sluit het hoofdmenu

Toegankelijkheid is geen keuze!

We gingen in gesprek met ervaringsdeskundigen Nursel, Sidney, Ellen, Rachel en Stephan. Hoe ervaren zij de wereld waarin digitale technieken elkaar snel opvolgen en visuele vormgeving steeds belangrijker wordt. Onderstaand leest u hun uitspraken over digitale toegankelijkheid.

  • Toetsenbord met Accessibility knopWat betekent voor jou online toegankelijkheid?

‘Op een makkelijke, logische en snelle manier toegang krijgen tot informatie via internet.’

‘Zonder hulp overal kunnen komen op het world wide web!’

‘Zonder problemen daar te komen waar ik naar op zoek ben.’

‘In ieder geval dat ik op zowel PC, smartphone als tablet toegang heb tot elke website en daarbij gebruik kan maken van het vergroten van de letters.’

  • Waarom vind je dat belangrijk?

‘Gelijkwaardigheid en onafhankelijkheid zijn voor mij hierbij de kernwoorden. Ik wil niet via omwegen aan de maatschappij deelnemen als dit niet per se noodzakelijk is.’

‘Kijken is voor slechtziende mensen al een vermoeiende bezigheid. Als een website dan niet goed toegankelijk is, vraagt dit om nog meer inspanning bij het kijken ernaar en dat is niet fijn!’

 ‘Steeds meer gaat digitaal en ook ik wil hier van profiteren. Het is sneller, goedkoper en het internet is een gigantisch bron van informatie op elk mogelijk denkbaar vlak.’

‘Anders is het voor mij niet leesbaar dus ontoegankelijk en kost het mij teveel energie.’

'Internet is de bron om snel en makkelijk aan informatie te komen. Voor het uitvoeren van mijn functie als strategisch adviseur onmisbaar, maar ook om privé een restaurant te zoeken, Facebook te gebruiken of mijn reis met het OV te plannen is het cruciaal.'

  • Waar loop je online tegenaan?

‘Een enquête of formulier invullen en aan het eind merken dat je antwoorden helaas niet zijn opgeslagen. Of: halverwege een formulier erachter komen dat je niet verder kunt omdat de keuzemogelijkheden niet goed aan te kruisen zijn. Je ziet dan bijvoorbeeld alleen een aankruisvakje, zonder dat je weet waar dit vakje bij hoort. Omdat invullen wel wat (extra) tijd kost, is het des te vervelender als je moeite op deze manier ‘beloond’ wordt…’

‘Ongevraagde bewegende beelden op een website, die leiden af. Slecht contrast tussen tekst en achtergrond. Uitklapmenu’s die over je beeld heen ‘vliegen’ als je er per ongeluk met de muis overheen gaat.’

‘Web 2.0, allemaal; mooie grafische knoppen maar voor mij zeer slecht toegankelijk. Ajax, de website die onmiddellijk informatie teruggeeft, maar die mijn schermlezer niet goed meeneemt. Afbeeldingen zonder alt-tekst, dat ik niet weet waarvoor die afbeelding er staat en of ik er iets mee moet. CATCHPA's, het overtypen van een reeks tekens om te verifiëren dat je geen robot bent.’

‘Dat plaatjes of buttons voor mij niet leesbaar zijn.’

'Websites waar je netjes alles kan invullen via invoervelden, maar de knop om je formulier te verzenden kan je alleen bereiken met je muis.'

‘Het niet kunnen vergroten van letters en het niet kunnen vinden van informatie op een voor mij interessante website.’ 

  • Wat kan volgens jou beter op websites?

‘Informatie op een website zo ‘clean’ mogelijk presenteren. Eigenlijk zoals veel apps dit al hebben.’

‘Zorg naast een flashy fancy site ook voor een makkelijkere site. Een uitgeklede variant, zonder te veel tierelantijntjes’ en comptabiliteit met vergrotings- en spraaksoftware.’

‘Geef links in plaats van knoppen bij onderwerpen zodat er voor ons makkelijker gelinkt kan worden.’

‘Teksten vergroten is voor mij een must om mee te kunnen doen en sites te kunnen bezoeken. En vooral dan op tablet en smartphoneformaat.’

'Alles met je toetsenbord en dus zonder muis kunnen bereiken.'

  • Wat is jouw ervaring met bartimeus.nl?

‘Iedere website moet je leren kennen, net als een nieuwe supermarkt. Nu ik weet wat ik waar kan vinden, kan ik de informatie die ik nodig heb snel opzoeken.

‘Ik hoop dat de website kort en bondig zal blijven. En: misschien de Bartiméus app?

‘Hier heb ik eigenlijk niet zo veel ervaring mee. Wanneer ik ergens op de website moet zijn, gebruik ik Google of een directe link om meteen uit te komen waar ik wil zijn. De pagina's die ik heb gezien op bartimeus.nl bevielen mij qua toegankelijkheid goed’

‘Ik zou graag met Guide kunnen ‘surfen’ op de website van Bartiméus, valt dat te regelen?’

‘Het is makkelijk te openen en daarna ga ik helemaal naar beneden om daarna te gaan pijlen. Dat is een kwestie van uitproberen.’

‘Ik kan de info prima vinden en opzoeken. Ik mis nog wel de contrastfunctie-optie, zodat je de site bijvoorbeeld op zwart-wit of blauw-geel kunt zetten. Voor mij leest dat prettiger, maar dat kan voor iedereen anders zijn! De zoekfunctie is prima geregeld, je kunt zoeken op cliënten en professionals of allebei en je kunt automatisch de tekstgrootte veranderen, dat vind ik persoonlijk erg fijn. Ook de navigatie werkt prettig.’

  • Heb je tips voor particulieren en bedrijven over wat je zelf kunt doen om online toegankelijk te zijn?

‘Namen kiezen voor links, knoppen et cetera die mij brengen waar ik moet zijn.’

‘Het word tijd dat er programma's of software wordt ontwikkeld die goed werken, en bedoel ik software die onder Microsoft goed werkt. Er wacht nog een mooie uitdaging voor de firma Dolphin.’

‘Duidelijk lettertype kiezen, goede kleurcontrasten gebruiken. Niet al te veel foto's of plaatjes, duidelijke menustructuur die vanaf elk punt benaderbaar is.’

‘Begin met het gebruik van een goed toegankelijk CMS (Content Management System) het systeem waarmee een website opgebouwd kan worden.’

Toegankelijk websites bouwen

Internet speelt een centrale rol in onze samenleving. Online bankieren, shoppen - er wordt jaarlijks voor meer dan 9 miljard online gewinkeld - en ook de overheid bedient haar burgers steeds meer via het internet. Mensen met een (visuele) beperking gebruiken vaak (computer)aanpassingen en leeshulpmiddelen om de computer te bedienen. Hiermee kunnen ze prima van het internet gebruikmaken, mits websites goed zijn gebouwd. Mogen we ook een beroep op u doen als het gaat om digitale toegankelijkheid voor mensen met een visuele beperking?

Heeft u vragen over online toegankelijkheid of heeft u suggesties voor onze site? Neem dan contact op met de afdeling communicatie, e-mail communicatie@bartimeus.nl.

Nieuws