menu Sluit het hoofdmenu

Dossier Innovatie en Technologie

Slimme oplossingen meervoudig beperkten

Werkplaats vol technische hulpmiddelen

Op het terrein van Bartiméus in Doorn staan een school, een bank, een sportcentrum, een kerk én het FabLab. In deze innovatieve werkplaats testen wij voornamelijk beschikbare consumententechnologie voor onze cliënten. 'Ons doel is de zelfstandigheid van onze cliënten te vergroten. Slimme technologische oplossingen kunnen daar echt bij helpen', vertelt Maaike Meerlo, projectmedewerker FabLab. In het FabLab liggen de schappen vol met 'gewone' consumentenproducten. Cliënten kunnen de hulpmiddelen testen en gebruiken. 'Maar we gaan soms nog een stap verder voor cliënten en zoeken dan naar nieuwe hulpmiddelen. Zo hebben we samen met bewoner Daan een navigatiepet ontworpen die gaat trillen als hij in de buurt van een muur komt. Het resultaat? Daan stoot zijn hoofd niet meer. Hij vindt de pet echt geweldig! Stoer ook!'

FabLab maakt werk van:

  • Onderzoek: Specialisten van FabLab volgen trends en ontwikkelingen in technologie voor mensen met een visuele en meervoudige beperking;
  • Innovatie: Op basis van de hulpvragen en behoeften bij meervoudig beperkte cliënten ontwikkelen we samen met hen nieuwe hulpmiddelen;
  • Advies: We bieden cliënten, hun vertegenwoordigers en zorgprofessionals advies en ondersteuning op het gebied van technologische hulpmiddelen;
  • Kennismaken: Cliënten en hun begeleiders kunnen bij ons kennismaken en oefenen met technologie. Het is mogelijk om producten voor een periode te lenen en uit te proberen;
  • Voorlichting: We informeren professionals in de zorg, maar ook ouders en andere belangstellenden over de mogelijkheden van nieuwe technologie;
  • Kennis delen: Onze expertise delen we ook als gastspreker op (internationale) symposia en congressen. Zo zetten wij ons in voor een meer e-inclusieve wereld voor mensen met een meervoudige beperking.

Ga naar de pagina praktische voorbeelden en raak geïnspireerd door al eerder uitgevoerde projecten én de mogelijkheden met als doel de eigen regie en daarmee ook de wereld van cliënten te vergroten. 

Voor info over Hulpmiddelen en aanpassingen als braille en digitale hulpmiddelen ga naar ons Dossier.

Zo werkt het FabLab

Het team van FabLab volgt de ontwikkelingen en trends op het gebied van consumentenelektronica op de voet. Producten die gewoon in de winkel liggen, kunnen soms handige hulpmiddelen zijn voor de cliënten van Bartiméus. 'Die testen we dan in ons FabLab. Met de cliënten', legt Eric van Heuvelen uit. Hij is adviseur technologie en toegankelijkheid van Fablab en ziet elke dag weer wat technologie kan betekenen voor mensen met een visuele en verstandelijke beperking. 'Cliënten van wie werd gedacht dat ze bijna niets konden, blijken dan toch - met behulp van techniek - meer zelf te kunnen doen. Familie van die cliënt staat dan echt met tranen in de ogen.'

Van vraag naar oplossing

Bij alles wat het FabLab doet, staat de cliënt centraal. Zijn of haar hulpvraag is het uitgangspunt voor het zoeken naar een oplossing. 'Cliënten die een belemmering ervaren, kunnen gewoon bij ons naar binnenlopen. Alleen of samen met een begeleider', vertelt Maaike Meerlo. 'Soms hebben we de oplossing al op de plank liggen en geven we een ‘proefexemplaar’ mee om uit te proberen.'

Het team van het FabLab wacht niet alleen tot cliënten bij hen komen, maar gaat soms ook zelf naar de woningen toe, kijkt wat de cliënten daar zelf kunnen en wat ze nodig hebben aan ondersteuning voor een zelfstandiger leven. Ideeën die hieruit ontstaan, worden voorgelegd aan de begeleiders op de groep. 'Wij bedenken het, maar onze zorgprofessionals moeten er mee werken', legt Maaike Meerlo uit. 'Hun opmerkingen zijn daarom heel belangrijk.' Ook ouders en andere belanghebbenden worden betrokken bij de zoektocht naar en het inzetten van nieuwe technologieën.

Hé Google, speel Dj Tiësto af op Spotify

Voorbeeld 1: Milou (27) houdt ontzettend van muziek luisteren, vooral naar Woezel en Pip. Haar huisgenoten zitten hier niet altijd op te wachten. Milou vindt het dragen van een koptelefoon vervelend; door haar tactiele afweer en visuele beperking vindt ze het bedekken van haar oren niet fijn. De oplossing? Een Bose nekspeaker! 

Voorbeeld 2: Vincent (34) is echt een man van de technologie. Naast zijn computer, die hij met spraaksoftware bedient, is zijn elektrische rolstoel volgebouwd met handige snufjes zodat Vincent zo zelfstandig mogelijk kan leven. Handelingen zoals telefoneren, muziek aanzetten en een agenda bijhouden blijven lastig; Vincent kan niet lezen en schrijven en kan door zijn fysieke beperking geen telefoon bedienen. Door gebruik van Google-Home lukt dit nu wél. 'Hé Google, speel Dj Tiësto af op Spotify', roept Vincent tegen zijn Google-Home. Binnen no-time vult zijn slaapkamer met house-beats. 'Ha, zonder hulp van mijn begeleider!', roept Vincent trots boven de muziek uit.   

De mensen van het FabLab

Samen staan we sterk

Het FabLab werkt veel samen met hogescholen en universiteiten om handige en ook écht bruikbare hulpmiddelen te maken. De bundeling van kennis resulteert in prachtige producten die de wereld van mensen met een visuele en (ernstige) verstandelijke beperking groter en mooier maken.

Voor mensen met een visuele en verstandelijke beperking

Bent u zorgprofessional en wilt u hulp en advies bij het inzetten van technologie voor uw cliënt(en)? Lees dan meer over wat wij doen voor zorgprofessionals. Of neem contact op met Ine Woudstra, relatiebeheerder, iwoudstra@bartimeus.nl of 06 - 413 520 36.

Nieuws

Pilot met online groepscoaching jongeren

Slechtziend of blind zijn. Wat doet dit met je? Hoe werkt dat door in je relaties? En hoe kun je daarbij ondersteund worden? Experts van Bartiméus delen vandaag hun kennis en projecten op een landelijke kennisdag voor onderzoekers en professionals over dit onderwerp. Nieuw is onder meer onze pilot met e-Health voor jongeren. 'Onder begeleiding positieve ervaringen uitwisselen.'
Lees meer