menu Sluit het hoofdmenu

Dossier Cerebrale visuele stoornissen (CVI)

Oorzaken van CVI

Een cerebrale visuele stoornis (CVI) kan verschillende oorzaken hebben.  

Kinderen met CVI hebben vrijwel altijd medische (neurologische) problemen in hun ontwikkelingsgeschiedenis. De oorzaak van de problemen met het zien ligt in de hersenen. Door hersenbeschadiging hebben de kinderen moeite met kijken en het verwerken van visuele informatie. Veel van de kinderen met CVI hebben als gevolg van de hersenbeschadigingook problemen op andere ontwikkelingsgebieden. Een kind kan bijvoorbeeld problemen hebben op het gebied van de motoriek, op het gebied van de cognitieve (verstandelijke) ontwikkeling of op het gebied van de aandacht.

Hieronder staan verschillende oorzaken van CVI. Ze zijn ingedeeld naar het moment waarop de CVI kan ontstaanontstaat: voor de geboorte, tijdens de geboorte, of daarna.  

Mogelijke oorzaken vóór de geboorte 

Mogelijke oorzaken van CVI voor de geboorte zijn bijvoorbeeld een aangeboren afwijking van de hersenen, een syndroom, een hersenbloeding of herseninfarct. 

Mogelijke oorzaken tijdens de geboorte 

Mogelijke oorzaken van CVI tijdens de geboorte zijn bijvoorbeeld complicaties tijdens de bevalling en ernstig zuurstoftekort. Kinderen die extreem te vroeg (prematuur) worden geboren en waarbij complicaties optreden, hebben risico op hersenbeschadiging. Zo’n hersenbeschadiging kan invloed hebben op de ontwikkeling en de verwerking van het zien. 

Mogelijke oorzaken na de geboorte 

Mogelijke oorzaken van CVI na de geboorte zijn bijvoorbeeld hersenvliesontsteking, een hersenbloeding of herseninfarct, een hersentumor, een ongeval waarbij de hersenen ernstig beschadigd raken of ernstige epilepsie. Dit kan dus ook op volwassen leeftijd optreden.

Kinderen met de aandoening cerebrale parese (CP) hebben een verhoogd risico op CVI. Kinderen met CP hebben een bewegingsstoornis door een hersenbeschadiging die is ontstaan vóór het kind 1 jaar is.

Nieuws

Onderzoek bewijst: CVI Experience werkt

Iemand met de aandoening CVI kan wel zien, maar kan de beelden niet goed interpreteren, als gevolg van een aanlegstoornis of beschadiging van de hersenen. De uitingsvormen verschillen per persoon. Voorlichting met het instrument ‘CVI Experience’ leidt tot meer kennis en begrip over CVI bij naasten en begeleiders. Dit blijkt uit onderzoek van het Expertisecentrum CVI van Bartiméus.
Lees meer

Onderzoekers Bartiméus spreken op internationaal congres

Van 15 tot 17 juni vond in Italië een internationaal congres plaats over visuele beperking bij kinderen, waaronder CVI. Zo’n 100 deskundigen van verschillende disciplines wisselden daar kennis en ervaring uit. En nemen die mee terug naar de praktijk. Zo ook deskundigen van Bartiméus.
Lees meer

Agenda-items

Jongerendag CVI 'Samen lunchen'

vindt plaats op zaterdag 16 januari 2021 Jongeren met CVI.
Lees meer

Publicaties

Buch: Mein Kind hat CVI

In den vergangenen Jahren wurden in der Bartiméus-Reihe verschiedene Bücher über die Entwicklung von Kleinkindern mit einer Sehbehinderung veröffentlicht. In diesen Büchern finden Eltern...



Bestellen

Book: My Child has CVI

Handbook for parents of a young child with CVI Handbook for parents of a young child with CVI.
This book is about cerebral visual impairment (CVI) in young children. It gives parents tools...



Bestellen

Ervaringsverhalen

Deze andere wijze van kijken is mijn nieuwe zien

Optometrist en hogeschooldocent oogzorg Louise van Doorn werd tien jaar geleden zelf slechtziend als gevolg van hersenbeschadiging na een zware val. Haar leven veranderde op slag. Ze moest leren omgaan met diverse ingrijpende waarnemingsproblemen die zijn ontstaan in de hersenen. ‘Drie maanden na de eerste paniekaanval zat ik ineens thuis met een burn-out.’ Onlangs op het congres van Bartiméus over deze problematiek, vertelde ze haar verhaal. Over de gevolgen en hoe ze haar weg weer vond.
Lees meer

‘Hij is niet meer afhankelijk van waar wij hem neerzetten'

Hulpmiddelen voor kinderen. Voor ouders kan het een flinke drempel zijn als er weer een nieuw hulpmiddel nodig blijkt. Tegelijkertijd zijn hulpmiddelen waarmee kinderen zelf kunnen voortbewegen voor de kinderen en voor hun ouders van enorm belang. Net zoals bij Ferre.
Lees meer