menu Sluit het hoofdmenu

Dossier Gehechtheid

Hechting bij kinderen met visuele en/of verstandelijke beperking

Door een combinatie van factoren wordt vermoed dat er bij kinderen met een visuele en/of verstandelijke beperking vaker sprake is van gehechtheidsproblemen.

Gedragsproblemen door hechtingsproblemen

Voor kinderen met een visuele en een verstandelijke beperking is het niet altijd makkelijk zich te hechten. Dat kan komen door de omstandigheden, bijvoorbeeld als de zorg te zwaar is voor de ouders, maar ook als signalen verkeerd worden begrepen. Een blind kind draait zijn oor naar je toe als het zijn aandacht op je richt, maar ziende mensen kunnen zo'n beweging juist opvatten als afwijzing. Als de gehechtheid door dergelijke moeilijkheden onderontwikkeld blijft, kan een kind ernstige gedragsproblemen krijgen.

Verwerkingsproblemen van de ouders bij hechtingsproblematiek

De hechting kan tevens worden verstoord doordat ouders zelf met verwerkingsproblemen kampen. Daarnaast worden er hoge eisen gesteld aan de opvoedingsvaardigheden van de ouder wanneer een kind zich anders ontwikkelt dan 'verwacht'. Een eventuele uithuisplaatsing kan een breuk zijn in de ouder-kindrelatie. Als het kind dan tevens geconfronteerd wordt met veelvuldige wisseling van begeleiding, kan dit de stress doen toenemen.

Nieuws

Mensen met een verstandelijke beperking goede ervaringsdeskundigen? Natuurlijk wel!

Van 6 tot 8 juli 2021 presenteerde de Academische Werkplaats Sociale Relaties en Gehechtheid van Bartiméus en VU Amsterdam zich tijdens het IASSIDD-congres. IASSIDD staat voor International Association for the Scientific Study of Intellectual and Developmental Disabilities. Het verhaal van de Academische Werkplaats? Prachtige nieuwe onderzoeksresultaten en kennistoepassingen die voor en mét mensen met een verstandelijke beperking tot stand zijn gebracht.
Lees meer

Paula Sterkenburg bijzonder hoogleraar Mensen met een visuele, of visuele en verstandelijke beperking

Per 1 juni 2019 is dr. Paula Sterkenburg benoemd tot bijzonder hoogleraar ‘Mensen met een visuele, of visuele en verstandelijke beperking; sociale relaties & ICT' aan de Vrije Universiteit Amsterdam (VU). De leerstoel is ingesteld door Stichting Bartiméus en het Bartiméus Fonds en maakt deel uit van de Academische Werkplaats Bartiméus-VU. De leerstoel verbindt twee zorggebieden, de zorg voor mensen met een visuele beperking en die voor mensen met een visuele én verstandelijke beperking. Daarnaast verbindt de leerstoel wetenschap en praktijk door het onderbouwen van toepassingen en het toetsen ervan in de praktijk.
Lees meer

Publicaties

Book: Attachment therapy

Practical examples of Integrative Therapy for Attachment and Behavior in people with visual and mental disabilities.



Bestellen

Boek: Gehechtheidstherapie

Praktijkvoorbeelden van Integratieve Therapie voor Gehechtheid en Gedrag bij mensen met een visuele-en-verstandelijke of verstandelijke beperking.



Bestellen