menu Sluit het hoofdmenu

Dossier Gehechtheid

Hechting bij kinderen met visuele en/of verstandelijke beperking

Door een combinatie van factoren wordt vermoed dat er bij kinderen met een visuele en/of verstandelijke beperking vaker sprake is van gehechtheidsproblemen.

Gedragsproblemen door hechtingsproblemen

Voor kinderen met een visuele en een verstandelijke beperking is het niet altijd makkelijk zich te hechten. Dat kan komen door de omstandigheden, bijvoorbeeld als de zorg te zwaar is voor de ouders, maar ook als signalen verkeerd worden begrepen. Een blind kind draait zijn oor naar je toe als het zijn aandacht op je richt, maar ziende mensen kunnen zo'n beweging juist opvatten als afwijzing. Als de gehechtheid door dergelijke moeilijkheden onderontwikkeld blijft, kan een kind ernstige gedragsproblemen krijgen.

Verwerkingsproblemen van de ouders bij hechtingsproblematiek

De hechting kan tevens worden verstoord doordat ouders zelf met verwerkingsproblemen kampen. Daarnaast worden er hoge eisen gesteld aan de opvoedingsvaardigheden van de ouder wanneer een kind zich anders ontwikkelt dan 'verwacht'. Een eventuele uithuisplaatsing kan een breuk zijn in de ouder-kindrelatie. Als het kind dan tevens geconfronteerd wordt met veelvuldige wisseling van begeleiding, kan dit de stress doen toenemen.

Nieuws

Paula Sterkenburg bijzonder hoogleraar Mensen met een visuele, of visuele en verstandelijke beperking

Per 1 juni 2019 is dr. Paula Sterkenburg benoemd tot bijzonder hoogleraar ‘Mensen met een visuele, of visuele en verstandelijke beperking; sociale relaties & ICT' aan de Vrije Universiteit Amsterdam (VU). De leerstoel is ingesteld door Stichting Bartiméus en het Bartiméus Fonds en maakt deel uit van de Academische Werkplaats Bartiméus-VU. De leerstoel verbindt twee zorggebieden, de zorg voor mensen met een visuele beperking en die voor mensen met een visuele én verstandelijke beperking. Daarnaast verbindt de leerstoel wetenschap en praktijk door het onderbouwen van toepassingen en het toetsen ervan in de praktijk.
Lees meer

Academische Werkplaats bundelt kennis uit praktijk en onderzoek

Bestuursvoorzitter Jopie Nooren tekende namens Bartiméus de intentieverklaring voor samenwerking in de Associatie van Academische Werkplaatsen Verstandelijke beperkingen. Doel is om kennis uit de praktijk en wetenschappelijk onderzoek te bundelen om de kwaliteit van zorg in Nederland te verbeteren. Bartiméus en de Vrije Universiteit Amsterdam doen dat al rond het thema 'sociale relaties en gehechtheid'.
Lees meer

Publicaties

Diagnostic Assessment of Attachment Related Disorders in Children with Intellectual Disability

Proefschrift 'Diagnostic Assessment of Attachment Related Disorders in Children with Intellectual Disability'

Met zijn onderzoek levert Giltaij een nieuw diagnostisch protocol en tevens een...



Bestellen

Developing an attachment relationship

In this film we demonstrate how parents and caregivers can build up an attachment relationship with children or clients with severe and multiple disabilities. The various phases in the development...



Bestellen