menu Sluit het hoofdmenu

Onderzoekslijn: Sociale relaties en gehechtheid bij mensen met een visuele en/of verstandelijke beperking

Deze onderzoekslijn richt zich op het effectief benutten en vergroten van kennis over ‘practise based evidence’ en ‘evidence based practise’ ten behoeve van de zorg voor mensen met een visuele en/of verstandelijke beperking.

De volgende onderwerpen vragen daarbij in het bijzonder aandacht:

  • Diagnostiek;
  • Invoering en evaluatie van methodieken;
  • Vergaren van kennis over relaties en gehechtheid.

Partner

Vrije Universiteit, Faculteit Psychologie en Pedagogiek, afdeling Orthopedagogiek.

Lopende onderzoeken binnen deze onderzoekslijn

  • Implementatie Technologie ondersteunde Therapie voor Separatie Angst (TTSA);
  • Effects of VIPP-V training in early intervention with parents of (very) young children with visual impairments or visual-and-intellectual disabilities;
  • Social participation of persons with visual impairments: Guides, pathways and milestones;
  • Eerste Effectmetingen van de serious game: ‘Stop nu met Pesten!’;
  • Het effect van een biorespons systeem voor begeleiders van kinderen en volwassenen met een visuele- en (zeer) ernstig verstandelijke beperking.

Publicaties

  • Sterkenburg, P.S. & Jurriens, F. (2014). The effect of a recently developed serious game on prejudice towards persons with disabilities. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities. 27(4), 311.
  • Dekker, F., & Sterkenburg, P.S. (2014). Case studies on mentalizing and non-mentalizing communication during daily care for children and adults with a visual impairment, intellectual disability and/or with problematic attachment. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities. 27(4), 311. Congrespresentatie
  • Hokke, H., Lievense, P. & Sterkenburg, P.S. (2014). The effects of mindfulness for people with visual and moderate intellectual disability and their caregivers. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities. 27(4), 311. Congrespresentatie
  • Giltaij, H., Sterkenburg, P.S. & Schuengel, C. (accepted 2014). Attachment disordered behavior and other forms of psychopathology. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities. 27(4), 320.
  • Giltaij, H.P., Sterkenburg, P.S. & Schuengel, C. (2012). Disordered social behavior in children with (mild) intellectual disabilities: diagnostic distinctions between autism and disordered attachment. Journal of Intellectual Disability Research, 56, 680.
  • Dekker, F. (2012). Guideline for Mentalisation Based Treatment for children with problematic attachment  with visual and /or ID. Journal of Intellectual Disability Research, 56, 680.
  • Brok, W. den, Sterkenburg, P. & Schuengel, C. (2012). Using mobile technology to support relationship development and emotional well-being: a case study. Journal of Intellectual Disability Research, 56, 680.