menu Sluit het hoofdmenu

Onderzoekslijn: Mijlpalen in de ontwikkeling van slechtziende kinderen

Deze onderzoekslijn richt zich op de ontwikkeling van interventies en diagnostische mogelijkheden die bij bepaalde ontwikkelingsfasen van het kind passen. Het doel is om verschillen tussen goedziende en slechtziende kinderen waar te nemen en achterstanden bij slechtziende kinderen te voorkomen of te behandelen.

Voor de revalidatie van slechtziende kinderen is het van groot belang om kennis te verzamelen rond ontwikkelingsmijlpalen. Wanneer er stagnatie is in hun ontwikkeling ten opzichte van goedziende kinderen, kunnen preventieve en op revalidatie gerichte maatregelen (interventies) ontwikkeld worden.

Partner

Dondersinstituut (UMC St. Radboud), afd. Cognitive Neurosience

Wetenschappelijke publicaties

  • B. Huurneman, F.N.Boonstra, Target distractor similarity has a larger impact on visual search in school age children than spacing. Journal of vision (2015) 15 (2):0, 1-12 doi:1 0.1167/xxxxxxx  
  • J. Liebrand-Schurink, R.F.A. Cox, G.H.M.B.van Rens, A.H.N. Cillessen, R.G.J.Meuloenbroek, F.N.Boonstra, Infant Nystagmus Syndrome Associated With Inefficiency of Goal Directed Hand Movements. J.O.V.S.,(2015) 56. No 0, 1-11      
  • Huurneman B., Boonstra F.N. (2014). Training shortens search times in children with visual impairment accompanied by nystagmus. Frontiers in Psychology, doi: 10.3389/fpsyg.2014.00988. Abstract
  • Huurneman, B., Cox, R. F., Vlaskamp, B. N., & Boonstra, F. N. (2014). Crowded visual search in children with normal vision and children with visual impairment. Vision Research, 96, 65-74. Abstract
  • Huurneman B., Boonstra F.N., Monocular and Binocular Development in Children with Albinism, Infantile Nystagmus Syndrome, and Normal Vision(2013). Strabismus 21 (4), 216-224.
  • Huurneman, B., Boonstra, F.N., Cox, R.F.A., van Rens, G.H.M.B., & Cillessen, A.H.N. (2013). Perceptual Learning in Children with Visual Impairment Improves Near Visual Acuity. Investigative Ophthalmology & Visual Science, 54(9), 6208-6216.
  • Huurneman, B., Boonstra, F.N., Verezen, C.A., Cillessen, A.H.N., van Rens, G., & Cox, R.F.A. (2013). Crowded Task Performance in Visually Impaired Children: Magnifier Versus Large Print. Graefe’s Archive for Clinical and Experimental Ophthalmology, 251(7),1813-1819. 
  • Huurneman, B., Boonstra, F.N., Cox, R.F.A., Cillessen, A.H.N. & Rens, G.H.M.B. van (2012). A systematic review on 'Foveal Crowding' in visually impaired children and perceptual learning as a method to reduce Crowding. BMC Ophthalmology, 12, art.-27.
  • Boonstra, F.N., Cox, R.F.A., Reimer, A.M., Verezen, C.A., Rison, P., & Huurneman, B. (2012). Effects of magnifier training: Evidence of a camera built in the magnifier. Strabismus, 20(2), 44-48.
  • Huurneman, B., Boonstra, F.N., Cillessen, A.H.N., Van Rens, G.H.M.B. & Cox, R.F.A. (2012). Crowding in central vision in normally sighted and visually impaired 4-8 year old children: the influence of age and test design. Strabismus, 20(2), 55-62.