menu Sluit het hoofdmenu

Puzzelen voor plezier en ontwikkeling

Het Buzzels-concept is ontstaan omdat er voor mensen met een visuele beperking geen puzzelmogelijkheden waren met legpuzzels. Door puzzels te ontwikkelen die voor hen geschikt zijn, gaat er voor deze doelgroep een hele nieuwe wereld open.

Puzzelen is leuk. Maar voor (volwassen) mensen met een visuele beperking zijn er weinig tot geen uitdagende legpuzzels te vinden. En dat is jammer, want puzzelen heeft veel invloed op vele aspecten van ons functioneren.

Functies

Een van de belangrijkste doelen van de hersenen is om ‘puzzels op te lossen.’ De hele dag zijn wij hier mee bezig; het vinden van een route, het kopen van je boodschappen. Onze hersenen doen dit zonder dat we ons hier altijd bewust van zijn en zonder dat we hier altijd controle op hebben. 

Puzzelen is daarnaast een soort tijdelijke ontsnapping aan de dagelijkse beslommeringen, net zoals boeken en films. Het is een manier om je af te sluiten van je omgeving en nergens anders meer aan te denken. Het biedt ontspanning, rust en uitdaging.

Puzzelen op de tast is moeilijker, omdat de hersenen niet via de visus informatie kunnen krijgen en verwerken. Door het maken van puzzels voelen mensen zich uitgedaagd. Het verhoogt de eigenwaarde en het respect. 

Ontwikkeling kinderen

Puzzelen neemt een belangrijk stuk in van ontwikkeling van een kind.(Susan Levine e.a, 2012). Wanneer je de stukjes van een puzzel in elkaar wil passen, moet het kind niet alleen begrijpen dat al die stukjes een onderdeel zijn van een geheel maar moet het kind ook leren
waarnemen, ordenen en sorteren. 

Daarbij moeten het kind gebruik maken van zijn ooghandcoördinatie. Door het gemis van ooghandcoördinatie moeten bij slechtziende en blinde mensen veel dagelijkse handelingen worden ingeslepen door herhaling. Puzzelen kan hen hierin op een leuke manier ondersteunen. 

Daarnaast wordt er tijdens het puzzelen ook aanspraak gemaakt op de cognitieve vaardigheden van een kind, zoals aandacht, concentratie, herkennen en herinneren.

Psychologen hebben vastgesteld dat de ontwikkeling van de hersenen van een kind in belangrijke mate wordt beïnvloed wanneer een kind reageert op de wereld om hem heen of deze manipuleert. 
Als kinderen puzzels maken, leren kinderen om te werken met hun omgeving die verandert van vorm en uiterlijk. 
Daarbij leren ze stap voor stap zelfstandig problemen op te lossen. Een puzzel kan immers niet worden voltooid door vals te spelen! 
Puzzels leren kinderen dus om hun eigen geest te gebruiken en te denken op een logische manier. Dit stimuleert niet alleen het probleemoplossend vermogen maar ook de autonomie van het kind. 

Kinderen met een visuele beperking kunnen met puzzelen hun kennis van de wereld vergroten. Buzzels kan hierbij helpen. Met de Bestek puzzel (mes, vork, lepel) bijvoorbeeld leert een kind spelenderwijs de vorm van bestek kennen en herkennen.
Puzzels stimuleren hiermee spelenderwijs inzicht en realiteitsbesef. Buzzels kan slechtziende en blinde kinderen helpen een beter begrip te creëren van de wereld om hen heen. 

Voor professionele begeleiders

Professionals kunnen de puzzels inzetten om zo meer inzicht te krijgen in het denkpatroon van volwassenen en kinderen. Bijvoorbeeld in het vermogen om abstract te denken, creatieve oplossingen te bedenken of gestructureerd te werken.

Met puzzels kun je dit spelenderwijs ontdekken en oefenen. Welke puzzelstukjes heb ik gehad? Waar leg ik de puzzel stukjes neer? 

ontwerp puzzel in de vorm van het bartimeus logoProject: ontwikkeling Buzzels

Het project Buzzels is in 2014 gestart bij Bartiméus. Samen met mensen met een visuele beperking hebben we onderzocht wat geschikt zou zijn voor deze doelgroep.

Het begon met puzzels van hout en andere materialen. In de eerste pilot waren de reacties erg enthousiast: men was blij verrast te kunnen puzzelen. 

Vervolgens hebben we samen de ontwerpen gemaakt die aan de basis liggen van het huidige aanbod. 

Toen kwam de vraag: hoe wordt het product voor iedereen bereikbaar? Een puzzel van hout of een ander materiaal (laten)  produceren blijkt in de praktijk makkelijker gezegd dan gedaan. 

Kijkend naar alternatieven kwamen we terecht bij de nieuwste technologie van de 3D printer. Erg interessant, maar ook dit heeft voor- en nadelen. 
Kleuren, maten, prijzen en materialen zijn nu nog beperkt, maar de toekomst biedt wel heel veel mogelijkheden.  

Bij het 3D printen produceert een printer driedimensionale objecten op basis van digitale bouwtekeningen (computerbestanden). 
Dit gebeurt door het object laag na laag op te bouwen. Nieuwe mogelijkheden lijken hierdoor eindeloos.

Daarom zijn we hier voor gegaan. 

Voor vragen of opmerkingen over de inhoud van deze pagina kunt u contact opnemen met Carola Jonkman
 

puzzels op de ontwerptafel