menu Sluit het hoofdmenu

Project: AppLab

In het project AppLab hebben we kennis ontwikkeld over hoe je een iPad optimaal inzet voor kinderen en volwassenen met een ontwikkelingsleeftijd van 0 tot 6 jaar. Welke apps zijn specifiek voor hen geschikt?

Aanleiding voor dit project

Binnen Bartiméus neemt het gebruik van tablets enorm toe. De iPad heeft toegankelijkheidsopties waardoor mensen met een visuele beperking het apparaat goed kunnen gebruiken. Mensen met een verstandelijke beperking kunnen vaak met een tablet beter uit de voeten dan met een pc. Voor de iPad zijn er steeds meer handige 'apps', programmaatjes die een extra hulpmiddel kunnen zijn voor bijvoorbeeld mobiliteit, zelfredzaamheid of ontwikkeling.

Wij krijgen echter vaak vragen over hoe je een iPad het beste kunt inzetten voor kinderen en volwassenen met een ontwikkelingsleeftijd van 0 – 6 jaar. De vragen zijn afkomstig van ouders, scholen waar we leerlingen begeleiden en professionals van organisaties uit binnen- en buitenland.

Hoe weet je welke app goed past bij een gebruiker en zijn of haar hulpvraag? Waar moet je op letten als je iemand met een beperking specifiek advies geeft voor gebruik van een tablet?

Binnen Bartiméus hadden professionals er moeite mee om deze vragen goed te beantwoorden en wisten ze niet waar ze die kennis konden vinden. Daarom hebben we het project AppLab opgezet om optimaal advies te kunnen geven over apps voor de iPad.

Doelgroep

Ouders, begeleiders en behandelaars van kinderen en volwassen met een visuele beperking in de ontwikkelingsleeftijd van 0 tot 6 jaar.

Resultaat / toepassingen

In het project AppLab heeft Bartiméus kennis ontwikkeld over hoe je de iPad kunt inzetten voor kinderen en volwassenen met een ontwikkelingsleeftijd van 0 tot 6 jaar. We hebben een selectie gemaakt van 140 bruikbare apps, geordend naar het type visuele beperking, de ontwikkelingsleeftijd van het kind en de indeling van het ICF ( international Classification System) en de daarbij behorende ontwikkelingstaken.

Deze apps staan nu in één handig overzicht. Ze zijn geselecteerd om het visueel functioneren van een cliënt in kaart te brengen en te observeren en om bij te dragen aan de ontwikkeling van een cliënt. De apps zijn onderverdeeld in verschillende ICF-classificaties, categorieën en taken. Bijvoorbeeld lezen, luisteren, fijne motoriek, kijkstrategieën of zelfverzorging. De apps zijn gerangschikt van makkelijk naar moeilijk.

Met deze ‘AppWijzer’ kan een ouder of professional een app beoordelen op bruikbaarheid voor een visueel beperkt kind, leerling of cliënt. Daarbij hebben we specifieke informatie verzameld waar je op moet letten in de keuze van een app voor mensen met de diagnose CVI, gezichtsveldbeperking, problemen met detailwaarneming of blindheid. Ook hebben we algemene tips op een rijtje gezet voor het optimaal instellen van de iPad voor gebruikers met een visuele beperking.

Contact

Meer weten over dit project? Neem contact op Dick Lunenborg (dlunenborg@bartimeus.nl).

Inzet van de iPad voor kinderen van 0-6 jaar

Bartimeus medewerkers vertellen over de mogelijkheden van de iPad voor kinderen met visuele beperking van 0-6 jaar