menu Sluit het hoofdmenu

Publicaties en bronnen over gehechtheid

Een overzicht van boeken, publicaties, dvd's, websites en andere bronnen op het gebied van gehechtheidsproblematiek.

Bartiméus maakt regelmatig boeken en dvd's. Ook rondom gehechtheid zijn er verschillende publicaties gemaakt die u kunt bestellen. Ga naar www.bartimeus.nl/publicaties voor het overzicht van de bestelbare publicaties over gehechtheid. 

Boeken

  • Mentaliseren kan je leren: Introductie in Mentaliseren Bevorderende Begeleiding (MBB). Francien Dekker-van der Sande & Paula Sterkenburg. (2015). Bartiméus Reeks, Webedu.
  • Signalen van verstoord gehechtheidsgedrag: Best practice voor het diagnosticeren van gehechtheidsproblemen bij kinderen/jongeren met een visuele en/of licht verstandelijke beperking. Dekker- van der Sande, F. & Janssen, C.G.C. (2010). Momenteel uitverkocht en niet leverbaar!
  • Learning Together. Een creatieve benadering van leren voor kinderen met meervoudige beperkingen en een visuele beperking. Lee, M. & MacWillim, L. 
  • Intervening in Stress, Attachment and Challenging Behaviour: Effects in Children with Multiple Disabilities. Sterkenburg, P.S. 
  • Care with Vision. Understanding and helping people with an intellectual and visual disability. Stolk, J., Arentz, T, Sterkenburg, P.S.
  • Voor de verandering: een psychodynamische kijk op ontwikkeling. Jolien Zevalkink en Paula Sterkenburg. Assen: Van Gorcum (2011).
  • Werkboek. Sterkenburg, P.S. Vertrouwensrelatie voor ontwikkeling: een werkboek voor het opbouwen van een vertrouwensrelatie met kinderen en volwassenen met een ernstig verstandelijke of een meervoudige beperking. Bartiméus Reeks, Webedu.

Publicaties Nederlands (selectie)

  • Kroon, M. & Sterkenburg, P.S. (2014). De Cirkel van Veiligheid bij een LVB cliënt & systeem (CvV-LVB): een pilot case study. Onderzoek en Praktijk, 12(1), 23-31.
  • Lievense, P., Hokke, H., & Sterkenburg, P.S. (2014). Een pilotstudie naar de effecten van mindfulness voor mensen met een visuele en matige verstandelijke beperking en hun begeleiders. Onderzoek en Praktijk, 12(2), 7-18.
  • Sterkenburg, P.S. & Schuengel, C. (2014). Integratieve Therapie voor Gehechtheid en Gedrag: behandelprotocol. In C. Braet & S. Bögels (Eds.), Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten. Geheel herziene druk. (pp. 465-481). Amsterdam: Boom.
  • Sterkenburg, P.S. (2014). Integratieve Therapie voor Gehechtheid en Gedrag. In B. Twint & J. De Bruijn (Eds.), Handboek verstandelijke beperking: 24 succesvolle methoden. (pp. 259-267). Amsterdam: Boom. Dekker, &  F. Sterkenburg, P.S. (2016). Omgaan met gehechtheidsproblemen: gehechtheidsontwikkeling bij kinderen met een beperking. Het Jonge Kind, april: 28-30.
  • Hokke, H., Lievense, P. & Sterkenburg, P.S. (2014). The effects of mindfulness for people with visual and moderate intellectual disability and their caregivers. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities. 27(4), 311.
  • Kluvers, D., Lievense, P., & Sterkenburg, P.S. (2014). Empathischer worden met een game: Hoe verminder je vooroordelen over mensen met een beperking en vergroot je de empathie? Markant. December, 26-29.
  • Lievense, P., Sterkenburg, P., Bonnet, M. & Liber, J. (2015) ‘Stop nu met pesten!’: Een ‘serious game’- interventie voor ouders, leraren en begeleiders van kinderen met een beperking. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 54, 495-505.

Publicaties Engels (selectie)

  • Brok, W. den, Sterkenburg, P. & Schuengel, C. (2012). Using mobile technology to support relationship development and emotional well-being: a case study. Journal of Intellectual Disability Research, 56, 680.
  • Frederiks, K., Croes, M., Chen, W., Oetomo, S. B., & Sterkenburg, P. (2015). Sense - a biofeedback system to support the interaction between parents and their child with the Prader-Willi syndrome: a pilot study. Journal of Ambient Intelligence and Smart Environments 7, 449–459.
  • Giltaij, H.P., Sterkenburg, P.S. & Schuengel, C. (2015). Psychiatric diagnostic screening of social maladaptive behavior in children with mild intellectual disability: Differentiating disordered attachment and pervasive developmental disorder behavior. Journal of Intellectual Disability Research, 59(2): 138–149.
  • Jonker, D., Sterkenburg, P.S., & Van Rensburg, E. (2015). Caregiver-mediated therapy for an adult with visual and intellectual impairment suffering from separation anxiety. Research in Developmental Disabilities, 47(12), 1-13.
  • Overbeek, M.M., Sterkenburg, P.S., Kef, S., Schuengel, C. (2015). The effectiveness of VIPP-V parenting training for parents of young visual or visual-and-intellectual disabled children: Study protocol of a multicenter randomized controlled trial. Trials. 16:401.
  • Giltaij, H.P., Sterkenburg, P.S. en Schuengel, C. (2016). Adaptive behaviour, comorbid psychiatric symptoms, and attachment disorders. Advances in Mental Health & Intellectual Disabilities, 10,(1), 82-91.
  • Mutsaerts, C. G., Heinrich, M., Sterkenburg, P.S. & Sappok, T. (2016). Screening of ASD in adults with intellectual disabilities: using the DiBAS-R and/or the ACL. Journal of Intellectual Disability Research. Special Issue. 60(5), 512–522.
  • Schuengel, C., Sterkenburg, P.S., Jeczynski, P., Janssen, C.G.C., & Jongbloed, G. (2009). Supporting affect regulation in children with multiple disabilities during psychotherapy: A multiple case design study of therapeutic attachment. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 77(2), Apr, 291-301.
  • Sterkenburg, P.S., Schuengel, C., & Janssen, C.G.C. (2008). Fostering secure attachment during psychotherapy for children with severe ID and visually impairment. Journal of Intellectual Disability Research, 52 (august), 726.
  • Sterkenburg, P.S., Schuengel, C. & Janssen, C.G.C. (2008) Developing a therapeutic relationship with a blind client with a severe intellectual disability and persistent challenging behaviour. Disability and Rehabilitation. 30(17), 1318-1327.

DVD's

  • DVD Gehechtheid. Deze film laat zien hoe de psychotherapeutische behandeling van mensen met een visuele- en verstandelijke beperking met ernstige gedragsproblemen en gehechtheidsproblematiek verloopt. Meer informatie en/of bestellen: DVD Gehechtheid
  • DVD Opbouwen van een gehechtheidsrelatie: Leren communiceren bij ernstig meervoudig beperkte mensen. Meer informatie en/of bestellen: DVD Opbouwen van een gehechtheidsrelatie. Bekijk de promo.

Scholing

Cursussen worden georganiseerd zowel door Bartiméus als via het RINO (opleidingsinstituut in de Geestelijke Gezondheidszorg en aangrenzende terreinen).

Onderzoeken

Afgerond onderzoek:

  • Het effect van de Integratieve Therapie voor Gehechtheid en Gedrag.

Lopend onderzoek: 

  • Diagnostiek van verstoorde gehechtheid bij kinderen met een verstandelijke of meervoudige (visueel en verstandelijke) beperking: model, prevalentie en comorbiditeit met psychopathologie (Bartiméus - VU project);
  • Biorespons voor begeleiders van cliënten met een visuele en ernstig verstandelijke beperking (subsidie - VIVIS, programmaraad);
  • Stop nu met pesten (subsidie - VIVIS, programmaraad);
  • Effectiviteit van een geprotocolleerde training binnen de vroegbegeleiding aan ouders van kinderen met een visuele beperking of visuele-en-verstandelijke beperking (subsidie – ZonMW-Inzicht).

Interessante websites

  • www.vu.nl over onderzoek en scholing m.b.t. gehechtheid.
  • www.circleofsecurity.org over de cirkel van veiligheid.
  • www.psy.vu.nl onderzoek 'Challenges to childrearing relationships: contributions to developmental psychopathology' VU.

E-health

Vragen over publicaties?

Heeft u vragen over literatuur of een publicatie over gehechtheid en sociale relaties? Neem dan contact op met de bibliotheek van Bartiméus, e-mail bibliotheek@bartimeus.nl. Of kijk op onze website bij publicaties.