menu Sluit het hoofdmenu

'Xbox is het best voor blinden'

geplaatst op mike met de xbox

Life is a wonderful game, ontdekte Mike Schipper. Mike is blind. Vier jaar geleden ervaarde hij dat mensen met een visuele beperking ook mee kunnen ‘battlelen’ op spelcomputers als de Xbox. Sindsdien is hij een geduchte speler op diverse online platforms, racete en knokt alleen of met anderen. Inmiddels bedenkt en bouwt Mike ook zijn eigen audiogames en is hij oprichter van ‘nonvisiongames netwerk’. ‘De gamewereld biedt mij zoveel perspectief.’

Bij het racen ga je allemaal voor de eerste plek. Je bent in gevecht met andere weggebruikers. Dat is de intensiteit. Ik heb een vrij agressieve rijstijl. Veel spelers proberen er om heen te laveren. Maar als je er dan niet om heen kunt, denk je ook: dan druk ik je er maar af.  

'OCR gestart'. 'Goal of the game', ratelt de computerstem die elk woord, leesteken, optie en activiteit op het scherm voorleest. Mike zit achter zijn laptop op de school van Bartiméus in Zeist. Daar leert hij kinderen de eerste vaardigheden in het bedienen van de computer. Zoals werken met  schermleessoftware als Jaws, gebruik van de Verkenner,  navigeren, functietoetsen. De leerlingen werken met een brailleleesregel, spraak en vergrotingssoftware. Zo dat zij helemaal mee kunnen in de digitale wereld, en zich optimaal kunnen ontplooien met digitale leermiddelen. 

Mijn eigen kunnen

Mike zelf is geboren als ziende. Op zijn 14e werd hij blind door een zwaar verkeersongeval. Inmiddels is hij 25, een vrolijke en gedreven jongeman die zich specialiseerde in computers en programmeren. ‘Vanaf het moment dat ik blind werd  waren er vragen die ik mezelf heb gesteld, wensen die ik had. Ik had jaren nodig om ‘mijn eigen kunnen’ weer te herontdekken. Verschillende wensen die ik in mijn hart uitsprak, maar nooit tegen iemand anders, ben ik gaan onderzoeken.  Zo’n 4 jaar geleden vond ik de weg om een van mijn wensen werkelijkheid te zien worden, namelijk het spelen van spellen die voor ziende mensen zo normaal zijn.’ 

Killer instinct

‘Ik hoorde dat andere blinde mensen dit soort spellen met vallen en opstaan leren spelen. Hoe? Ik begon het te vragen op online forums, en ik kreeg antwoord. Tevens hoorde ik dat Microsoft aanpassingen aan het aanbrengen was in de Xbox programmatuur, zodat de spelcomputer toegankelijker werd. Zo begon ik te onderzoeken wat er mogelijk ging worden. En na weken van dubben, besloot ik om de sprong te wagen. Voor 400 euro kocht ik een Xbox One en het spel Killer instinct.  Al na een uurtje spelen, was ik verkocht. Ik wist dat ik dit wilde blijven doen, zeker gezien de berichten en geluiden dat er meer zou komen. Meer van dit soort vechtspellen. Hoewel ik daar vroeger, toen ik nog kon zien, bepaald niet voor was.'

Hoe ik kan meedoen in een game, terwijl ik niks zie? 

De spelcomputers tegenwoordig hebben veel toegankelijkheidsopties. Mike: ‘Aan de hand van geluiden en trillingen in de controller (handbediening) kan ik bepalen waar ik ben, en waar anderen of andere objecten zijn. En wat zij doen. Als je bijvoorbeeld aan het racen bent en je nadert de rand van het asfalt of de vangrail, dan begint de joystick harder te trillen. En ja, je ramt wel eens iemand, of vliegt uit de bocht, maar dat hoort erbij.’

Nu, 4 jaar later, bezit Mike ongeveer twintig spellen voor de Xbox. Variërend van vechtspellen, tot race- en andere sportspellen. ‘En ik geniet van allemaal even veel. Bovendien heb ik m’n assortiment uitgebreid naar de Nintendo Switch, waar ik ook 8 spellen op bezit. Dat zijn spellen die je op de Xbox niet kunt spelen. Ook heb ik het spelplatform Steam geïnstalleerd om te spelen op de pc, waarop ik ook zo’n 15 spellen heb. Het bouwt zich aardig op.’

In onderstaande video gaat Mike autoracen met Forza op de Xbox:

Pionieren

Niet alleen als speler heeft Mike zichzelf ontwikkeld en 'zich voor zichzelf bewezen', maar ook in spelontwerp. 'Ik werk online samen in een netwerk van specialisten, zoals een blinde ontwikkelaar in Amerika, een pionier. Van haar heb ik heel veel geleerd. In april 2018 heb ik mijn eerste officiële audiospel gepubliceerd, en in oktober van dit jaar heb ik een tweede project gelanceerd op havenrealm.com.

Als je begint met gamen, start met Xbox. Playstation zou ik nooit aanraden

Nonvisiongames 

'Met het gamen heb ik veel vriendschappen en contacten opgebouwd, hierdoor is het nonvisiongames netwerk geboren. Ik heb een online mafiaspel draaien dat elke dag zo’n 20 actieve spelers trekt.'

In onderstaande video vertelt Mike over zijn eigen audiogames.

Grenzen stel je uiteindelijk zelf

Mike: ‘Wat ik met mijn ervaringen maar wil zeggen is, dat ik vind dat je zo beperkt bent, als dat je jezelf maakt. Geef nooit op, kijk naar mij. Als ik had opgegeven, had ik hier niet meer gezeten. Het leven is een avontuur, een 'spel'. Hoe ik het zie: de ene keer win je, de andere keer verlies je, maar het is niet het einde van de wereld. Durf, wees creatief, durf te leven, en durf de grenzen te verleggen, want deze stel je uiteindelijk zelf.’

Kijk wat anderen doen, en wat jij kunt doen 

Mikes Tips

  1. Doe onderzoek, ga het proberen. Bij brailleleerlingen zie ik dat ze vaak niet goed weten wat er mogelijk is, misschien omdat het onbereikbaar lijkt.  Maar er is heel veel mogelijk op gamegebied. Ook als je blind bent. Kijk wat anderen doen, en wat jij kunt doen. En welke games bij jou passen. Het is echt de moeite waard.
  2. Als je begint met gamen, start met Xbox. Playstation zou ik nooit aanraden: de toegankelijkheidsopties beperken zich tot Noord-Amerika, daarbuiten heeft niemand er iets aan. Xbox heeft wereldwijd de meeste toegankelijkheidsopties, zoals spraak, een logische en overzichtelijke indeling, vergroting en kleurcontrast. 
  3. Koop games op de Xbox digitaal, niet op disk. Digitaal is je collectie overzichtelijk en een stuk makkelijker te bedienen. Mocht je gaan voor de Nintendo Switch, koop de games dan fysiek. 

Wil je meer weten? E-mail Mike

Handige links

Zelf audiogames maken

Gamen op je gehoor: video met Sven, bekende gamer

Games:

www.blindofslechtziend.nl/cms/blindsupport/pc-spellen/

audiogames.net

www.havenrealm.com/home.php

accessible.games/

Game toegankelijkheid:

Blog Ian Hamilton (expert)

www.game-accessibility.com

www.xbox.com/nl-NL/xbox-one/accessibility

Richtlijnen voor developpers

Wikipedia (noemt Bartiméus)