menu Sluit het hoofdmenu

Technologieën die cliënt sterker maken

geplaatst op Technologisch spreekuur bij s Heeren Loo

Technologie kan helpen bij mensen met een visuele en een verstandelijke beperking. Caro Mooij en Silvia Vermeulen, beiden werkzaam bij Bartiméus, laten cliënten van ’s Heeren Loo kennismaken met technologie tijdens het ‘technologisch spreekuur’. Maar ook cliënten van andere zorginstellingen kunnen gebruikmaken van deze expertise van Bartiméus. Zorginstelling ’s Heeren Loo plaatste er onlangs dit ervaringsverhaal over.

Technologie is voor ons allemaal beschikbaar. Ook cliënten met een verstandelijke beperking hebben recht op gebruik van de mogelijkheden van de digitale samenleving. Het draagt bij aan meer zelfregie en zelfredzaamheid van cliënten.

Maar hoe zetten we technologie in bij cliënten die naast een verstandelijke beperking, ook een zintuigelijke beperking hebben, slechtziend zijn, of soms zelf slechtziend én slechthorend? En wat kan technologie deze cliënten met een verstandelijke beperking bieden in hun dagelijks leven?

Laagdrempelig voor 80.000 cliënten

Bartiméus wil de 80.000 cliënten met een verstandelijke en visuele beperking die verblijven in een zorginstelling op een laagdrempelige manier een aanbod kunnen doen. Het spreekuur kan daarom ook op elke gewenste locatie plaatsvinden.

Om te kijken op welke manier cliënten gebruik kunnen maken van nieuwe technologieën, is meestal een vervolgstap op het visueel functie onderzoek van Bartiméus. Visuele functies worden in kaart gebracht en dienen als basis voor het technologisch onderzoek.

Bartiméus begeleidt niet alleen de cliënt, maar ook de teams.

Voorbeeld: John en Marjolein

Eerder dit jaar verschenen John en zijn begeleidster Marjolein op het spreekuur. Marjolein is benieuwd naar de mogelijkheden die technologie voor John kan bieden en meldt hem aan voor een onderzoek. John krijgt verschillende apparaten en technologische hulpmiddelen aangeboden. Zijn reactie wordt nauwlettend in de gaten gehouden. Als John het spannend vindt, houdt hij de hand van Marjolein stevig vast. Als zijn nieuwsgierigheid is gewekt, laat hij haar hand voorzichtig los en onderzoekt hij hoe de apparaten reageren op zijn aanraking.

Als hij een apparaat niet waardeert, laat hij dat ook zien. Hij doet zijn vingers in zijn oren of het apparaat belandt op de grond. Marjolein ziet het wel zitten. Een tablet, vergroot scherm en een interactieve kat bieden veel mogelijkheden voor de zelfredzaamheid van John en het is prima in te zetten als vrijetijdbesteding.

Hiermee is Marjolein haar vraag beantwoord, technologie kan zeker iets toevoegen in het leven van John.

Ine Woudstra van Bartiméus: 'Het advies bestaat in eerste instantie uit het toepassen van betaalbare consumentenelektronica, trilknoppen, geleidende verf, muziekkussens, iPads et cetera. Het gaat om actie-reactie. De cliënt moet het technologisch hulpmiddel wel kunnen bedienen en begrijpen dat hij of zij zelf een reactie veroorzaakt.'

Spreekuur in vertrouwde omgeving cliënt

Bartiméus organiseert maandelijks een spreekuur bij ’s Heeren Loo. Tijdens het spreekuur onderzoeken ze de mogelijkheden van inzet van technologie bij cliënten met een visuele en verstandelijke beperking.

Ine: 'Onze Bartiméus professionals kunnen naar elke gewenste zorginstelling toekomen, waar een geschikte spreekkamerruimte is én in aanwezigheid van een begeleider en/of familie. Om voor het speciale onderzoek in aanmerking te komen, is er wel een verwijzing nodig.'

Contact

Een spreekuur organiseren in uw eigen zorginstelling voor cliënten met een meervoudige beperking? Stuur een mail naar Ine Woudstra (relatiebeheerder): iwoudstra@bartimeus.nl of mobiel via 06 - 41 35 20 36.

Bron: 's Heeren Loo/Bartiméus