menu Sluit het hoofdmenu

Studenten ontwikkelen 3D-modellen voor blinde leerlingen

geplaatst op 3D modellen voor blinde leerlingen

Studenten van Hogeschool Utrecht hebben in samenwerking met de Stichting Accessibility 3D-modellen ontwikkeld, waarmee onderwerpen op een andere manier dan via spraak kunnen worden uitgelegd aan visueel beperkte leerlingen in het basisonderwijs.

De 3D-modellen worden uitgetestVoor blinde en slechtziende leerlingen is spraak vaak de enige manier waarop zij lesstof aangeboden krijgen. En dat terwijl het voor iedereen zo is dat je beter dingen kunt onthouden als je lesstof op verschillende manieren, zoals auditief of visueel, tot je kunt nemen. “Door het toevoegen van 3D-modellen, of tactiele modellen, is het voor visueel beperkte leerlingen beter mogelijk om multimodaal te leren”, vertelt Ruben Brandsma, die aan het project werkt bij Stichting Accessibility. “Cijfers blijken erdoor omhoog te gaan en leren wordt ook gewoon leuker.”

Straaljager en raket

De HU-studenten, afkomstig van de opleiding Communicatie en Multimedia Design en de minor Project Management, zijn aan de slag gegaan met de vraag: hoe kunnen we visueel beperkte leerlingen in het (reguliere) onderwijs zelfstandig 3D(geprinte)-modellen laten gebruiken? De studenten hebben zich drie weken ingeleefd in de doelgroep, verschillende technieken onderzocht en concepten uitgewerkt en getest: een straaljager en een raket. “In de biologie bestaan al modellen, maar daarin wordt vaak gewerkt met kleur. Daardoor zijn ze niet geschikt voor blinde of slechtziende leerlingen. Dat wordt anders weergegeven in deze speciale modellen,” vertelt Brandsma.

Routes en maquettes

Hij studeerde zelf afgelopen september af bij de HU-opleiding Digitale Media en Communicatie. Zijn afstudeeronderzoek deed Brandsma bij de Stichting Accessibility voor het project ‘3D-printen voor voelbaar onderwijs’ en het werk met de HU-studenten is onderdeel van dit project. Hij houdt zich daarnaast bezig met het ontwikkelen van maquettes voor blinde leerlingen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de route van de bushalte naar school.

Zelfstandig aan de slag met 3D-modellen

Als het project bij stichting Accessibility is afgerond worden de opbrengsten, waaronder de modellen van de HU-studenten, in de praktijk gebracht bij de school Bartiméus in Zeist. De vereniging Bartiméus Sonneheerdt financiert het project. Ruben Brandsma: “Ik geloof dat in de toekomst elke school een 3D-printer heeft en dat je dan een model kunt printen dat bij je les hoort. De auditieve begeleiding kan gedownload worden en zo kunnen blinde en slechtziende leerlingen op reguliere scholen zelf aan de slag.” De doelgroep is in ieder geval al enthousiast: “Ik heb de modellen al laten uitproberen door vijf leerlingen van Bartiméus en zij vonden het super.”

Bron: studiekeuze HU