menu Sluit het hoofdmenu

Opstart scholen: de leerlingen hebben heel veel andere waardevolle dingen geleerd

geplaatst op welcome back

‘Lijkt het op een opstart na de zomervakantie?’, was een veelgehoorde vraag toen het speciaal basisonderwijs van Bartiméus in Zeist, Doorn en Lochem de deuren weer konden openen. Het antwoord is ‘ja en nee’, vertelt Katinka Stieger, oud-schoolleider en manager Kind en Jeugd bij Bartiméus.

'Ja, want je moet als leerkracht weer aandacht hebben voor de individuele kinderen en voor de groep. Voor de nieuwe routines en de nieuwe afspraken.

Op de Bosschool (basisonderwijs voor kinderen met een ernstige meervoudige beperking) hadden de kinderen dit weekend een liedje geleerd om te wennen aan de nieuwe afspraken. ‘Het is een beetje anders’.

Op het SO in Zeist hebben de kinderen de nieuwe afspraken ontvangen en zijn de nieuwe looproutes geoefend. 

Nee, want anders dan in een zomervakantie hebben de leerlingen op hun eigen manier gewerkt. Niet ‘gewoon’ gewerkt, maar ‘buitengewoon’ gewerkt.  

Er is de laatste tijd in de landelijke media veel aandacht voor de achterstanden die de leerlingen opgelopen zouden hebben. Ik wil dat graag nuanceren.  

Voor sommige slechtziende kinderen gaat er met beeldbellen een wereld open

Er zijn zeker leerlingen die het moeilijk hebben gehad de afgelopen 8 weken. Ik hoor en zie ook dat veel van onze leerlingen enorm veel geleerd hebben. Misschien niet precies wat er voor hen in de planning stond, maar andere dingen, waar ze heel veel profijt van gaan hebben.  

zelfgemaakte planning van een jonge basisschoolleering met visuele beperkingKinderen van 7 jaar blijken ineens veel zelfstandiger te zijn dan we vooraf dachten. Ze hebben bijvoorbeeld geleerd met een dagplanning te werken en daar gaan we nu gewoon mee door. Slechtziende kinderen, ook jonge kinderen, blijken prima te kunnen werken via Teams (beeldbellen). Sterker nog, omdat ze zo dicht op het computerscherm zitten gaat er voor sommige kinderen een wereld open. ‘Juf ik kan je voor het eerst goed zien’, zei een leerling. En zo zijn er nog veel meer mooie voorbeelden te geven van hoe we met zijn allen de goede dingen hebben gedaan. 

Samen met de kinderen en ouders pakken we de draad weer op, gaan we de uitdagingen die op ons pad komen gezamenlijk aan. We hebben heel veel vertrouwen in onze leerlingen en alle ervaring en deskundigheid van de docenten die hen begeleiden.'

Voor de kinderen die slechtziend of blind zijn en de docenten op onze scholen heeft het SO Bartiméus net als andere basisscholen in coronatijd verschillende maatregelen genomen. Dit in samenspraak met de medezeggenschapsraad (MR) en conform de richtlijnen van het RIVM. Meer hierover leest u op www.bartimeus.nl/corona. Op 8 juni gaat het VSO van Bartiméus ook weer open. 

Lees ook het verhaal van Owami, leerling in groep 8 van de Bartiméusschool in Zeist. 

Ineens zit je weer samen in de klas. Net als voor de crisis, maar toch is alles anders. Er zijn looproutes met pijlen en bordjes, de kinderen die slecht zien of blind zijn worden geholpen door de kinderen die iets beter zien.

Owami: Alles is anders

Klasgenoot Joris en zijn vader vertellen over hun ervaringen: 

Docenten denken goed met de ouders mee