menu Sluit het hoofdmenu

Landelijke contactdag braille lezende AOB leerlingen

geplaatst op Vormen

Deze dag die gezamenlijk door Bartiméus en Koninklijke Visio elk schooljaar wordt georganiseerd en gegeven, was dit schooljaar écht even heel anders. Het programma kon vanwege de huidige corona maatregelen uiteraard niet doorgaan, maar online kwam er een tof alternatief voor zowel de leerlingen als hun ouders.

Een contactdag om eindelijk weer eens een andere braille leerling te ontmoeten! Elkaar horen, een spelletje doen, lachen en kletsen over dingen waar je met je ziende klasgenootjes niet vaak over spreekt. Deze dag online? En zonder dus elkaar een hand te geven en te voelen? We gaan het gewoon proberen!

Braille post

Woensdag 31 maart 2021 jl. was het zo ver en was iedereen in Teams ingelogd. Vooraf was er voor iedereen een verrassingsenveloppe op de post gegaan. Elke leerling had zijn eigen visitekaartje in braille per post gekregen, maar ook die van alle anderen. Een 9 jarige jongen herkende meteen een naam uit ‘het verleden’. Vijf jaar terug toen ik 4 was kende ik hem. ‘Ja!’ antwoordde diegene waar het over ging: Toen was ik verliefd op jou’! De gesprekken komen los, evenals de braille lezende vingers:  ‘Ik lees graag met mijn linker wijsvinger’ zei een jongeman, maar bij een ander meisje maakte links of rechts niet zoveel uit. ‘Gewoon lekker allebei tegelijk’ vertelde een meisje. Even een spelletje tussendoor: ‘welk woordje zeg ik nu: 1,2, 1, 1,2,3?’  ‘Bal’ roepen de leerlingen tegelijk.

En dan het onderwerp van vandaag: ‘Computational thinking’. Een computertaal, dáár gingen we het vandaag over hebben. In de enveloppe zat dus nog meer tastmateriaal, verdeeld in onderbouw en bovenbouw niveaus. De jongste kinderen gingen aan de slag met patroonpuzzels. Wat is een patroon? Geen foutjes maken, anders gaat de computer niet doen wat jij wilt! Er werden vormen in bakjes gesorteerd. Daarna werden deze patronen op een plankje na gelegd en bedenken we patronen voor elkaar. Dit allemaal op de tast, knap hoor! Dan was er ook nog een verrassing: een piepende sleutelhanger (inmiddels thuis verstopt door de ouders) deze zorgde voor hilariteit tijdens het zoeken in de eigen huiskamer. De wat oudere kinderen gingen aan de gang met ander tastmateriaal en het zgn. ‘binair tellen’. Een echte computer ‘geheimtaal’ dus!  

Contacten onderhouden

De leerlingen gaven aan wel vaker met deze andere braille leerlingen contact te willen hebben. En dat was dan ook precies het doel van deze dag. Een enkeling gaat elkaars mobiele nummer vragen en wie weet ontstaan er nog meer vriendschappen!

Mediawijsheid

’s Avonds was er een Teams-meeting voor de ouders. Wendy Voorn en Irma Uijen de Klein namen hen mee in het thema Mediawijsheid. “Over twee jaar wordt dit een verplicht vak in het onderwijs. Weten hoe digitale middelen werken en hoe ze te gebruiken”. Ouders konden een QR-code scannen en invullen wat zij zelf onder Mediawijsheid verstonden. Het deelscherm werd met allerlei termen gevuld. Daarna weer een andere werkvorm waarbij ouders met kleuren (‘Haal maar eens iets een groen of rood voorwerp uit je woonkamer’) aangeven of je het eens of oneens was met een stelling. Een levendige avond waarbij ouders vragen konden stellen, elkaar konden ‘voeden’ en enthousiasmeren. Ouders van jonge leerlingen luisterden graag naar de gesprekken over de wat oudere leerlingen. Verschillen in opvoeden, wat doe je wel en wat liever niet. Een vader vertelde trots hoe snel en fijn zijn dochter met haar smartphone overweg kon en zo dus dagelijks contact had met haar klasgenootjes en familie.

Het was een fijne open gespreksavond die voorbijvloog. Maar …hoe fijn en boven verwachting de hele dag verlopen is, een contactdag ‘live’ is toch het fijnste. We hopen dat we elkaar volgend schooljaar weer in ‘het echt’ kunnen ontmoeten.

Toke Domenie (Visio Onderwijs AOB Zuid) & Annet Veldman (Bartiméus Zorg Zeist)