menu Sluit het hoofdmenu

De weg kwijt in digitaal doolhof

geplaatst op Bartiméus professional en ervaringsdeskundige Lars Lommers

Problemen met de belastingaangifte, zorgafspraken niet kunnen regelen en bankzaken die een puinhoop worden. Mensen die de weg niet goed kennen in de online wereld, kunnen flink in de problemen komen. Want de toegang tot betalingsverkeer, zorg en overheidscommunicatie is bijna vanzelfsprekend digitaal. Terwijl anderen met een paar klikken hun zaken regelen, lopen digibeten onherroepelijk vast in een digitaal labyrint. Ruim een kwart van de Nederlandse computergebruikers worstelt ermee.

Ondertussen is ’het internet’ uitgegroeid tot openbare ruimte. De overheid wil openbare ruimtes toegankelijk maken voor iedereen, maar online lukt dat niet altijd even goed. Banken, ziekenhuizen en overheidsinstanties regelen afspraken, problemen en oplossingen in toenemende mate digitaal.

Er ontstaan problemen met de belastingaangifte. Er is minder contact mogelijk met het bankloket, sommige energieleveranciers werken voornamelijk digitaal en de inschrijfprocedure voor huurwoningen blijkt vaak via internet te gaan.

Beperking

Nederland telt 2,5 miljoen laaggeletterde volwassenen. Iets minder dan 10 procent heeft een gezichts- of gehoorbeperking. Ook ouderen geven aan moeite te hebben om de digitalisering bij te benen.

"Van de Nederlandse computergebruikers tussen de 12 en 75 jaar beschikt 27 procent over weinig tot geen computervaardigheden”, zegt Ron Beenen van onderzoeksinstituut Accessibility. "Dat blijkt uit CBS-onderzoek uit 2018.”

Problemen met de belastingaangifte, zorgafspraken niet kunnen regelen en bankzaken die een puinhoop worden. Mensen die de weg niet goed kennen in de online wereld, kunnen flink in de problemen komen. Want de toegang tot betalingsverkeer, zorg en overheidscommunicatie is bijna vanzelfsprekend digitaal. Terwijl anderen met een paar klikken hun zaken regelen, lopen digibeten onherroepelijk vast in een digitaal labyrint. Ruim een kwart van de Nederlandse computergebruikers worstelt ermee.

Toegankelijk voor iedereen

Ondertussen is ’het internet’ uitgegroeid tot openbare ruimte. De overheid wil openbare ruimtes toegankelijk maken voor iedereen, maar online lukt dat niet altijd even goed. Banken, ziekenhuizen en overheidsinstanties regelen afspraken, problemen en oplossingen in toenemende mate digitaal.

Hans Scholten werkt als programmamanager bij Bartiméus, een organisatie voor mensen die blind en slechtziend zijn. Hij zegt: "Er wordt helaas te weinig rekening gehouden met de digitale omgeving. Onlangs hebben we onderzoek gedaan naar bijvoorbeeld de toegankelijkheid van gezondheidszorg. De afspraak moet vaak online worden gemaakt om de telefoondiensten te ontlasten. Vervolgens werkt bijvoorbeeld de aanpassingssoftware voor mensen met een visuele beperking niet. Dan kunnen ze de tekst niet uitvergroten of laten voorlezen.”

Zijn droom

De droom van Scholten is dat nieuwe diensten vanaf moment één rekening houden met digibeten. "Als er nieuwe systemen worden gemaakt, moeten die toegankelijk zijn voor iedereen. Heel langzaam verbetert het, maar een groot deel zoals bijvoorbeeld de gezondheidszorg blijft ontoegankelijk.”

Het ministerie van Binnenlandse Zaken erkent dat zowel de digitale dienstverlening als de toegankelijkheid van websites kunnen worden verbeterd. Staatssecretaris Knops (Binnenlandse Zaken) zegt: "Veel overheidsorganisaties weten nog te weinig over het thema. Maar ook websites van de ministeries zelf kunnen beter."

Door Eva Gabeler

Lees het gehele artikel op de website van Telegraaf.