menu Sluit het hoofdmenu

Campagne 'Houd de lijn vrij' van start

geplaatst op houd de lijn tekst op de stoep

Op maandagochtend 9 april is de campagne ‘Houd de lijn vrij!’ feestelijk van start gegaan in Den Haag. Gerben Hagenaars, Directeur Zorg voor de gemeente Den Haag, plakte de eerste stickertegel met het symbool van de campagne op straat, naast een geleidelijn.

Tijdens de campagneweek van 9 t/m 16 april zijn nog veel meer stickertegels te zien, verspreid over de stadscentra van Den Haag, Amsterdam en Utrecht, in de omgeving van de centrale stations. Het symbool op de tegels bestaat uit een figuur die met een taststok over de geleidelijn loopt met het woord ‘Vrijhouden’ ernaast. Een duidelijke boodschap aan iedereen die de tegel tegenkomt. Daarnaast flyeren promotieteams bestaande uit ziende, blinde en slechtziende mensen op de stations. Onlinevideo’s ondersteunen de boodschap en op de NS stations en in de treinen worden commercials uitgezonden.

Over de campagne

Samen met nog vier belangenorganisaties voor mensen met een visuele beperking vragen wij in de week van 9 t/m 16 april breed aandacht voor het vrijhouden van geleidelijnen. Deze geribbelde tegels in het straatbeeld zijn bedoeld om mensen die blind of slechtziend zijn veilig en zelfstanding van een station, tramhalte of bushalte naar een publieke voorziening te brengen. Wanneer er obstakels op de geleidelijn staan, zoals fietsen, koffers, reclameborden of mensen, levert dat veel hinder en zelfs gevaarlijke situaties op voor de gebruiker. De toegankelijkheid van de openbare ruimte wordt erdoor beperkt. Over straat lopen zonder goed zicht is al lastig genoeg en wordt op deze manier onnodig, uiteraard onbedoeld, extra moeilijk gemaakt. De boodschap luidt dan ook: Houd de lijn vrij!

Lees ook: ‘Campagne Houd de lijn vrij! van start.’ (webbericht, 9 april 2018)