menu Sluit het hoofdmenu

Bartiméus school kiest voor Mondriaan

geplaatst op Kinderen bij opening van de Mondriaan tentoonstelling Bartiméus

In de personeelskamer op de school van Bartiméus in Zeist was het gistermiddag tijd voor….Mondriaan. De kinderen maakten ieder hun eigen kunstwerk á la Mondriaan en daarnaast hangen er tactiele uitvoeringen van schilderijen van deze schilder.

In het jaar van Mondriaan en de Stijl pikken ook de leerlingen van het SO van Bartiméus in Zeist een graantje mee van deze viering. Zij gingen aan de slag met het maken van een eigen Mondriaan. Om hun eigen Mondriaan-kunstwerk te vervaardigen hebben de leerlingen eerst tape geplakt op de borden waar het kunstwerk op zou komen en daarna werd er geverfd.

Horizontaal en verticaal

Volgens Saskia Schouten, leerkracht LB Speciaal Onderwijs, hebben ze er op de school een feestje van gemaakt. De kinderen van de kleuter-observatie groep, de onderbouw en de middenbouw kregen van haar les in Mondriaan die werd opgevolgd door een workshop waarin ze daadwerkelijk hun Mondriaan hebben gemaakt. Daarbij moest eerst geleerd worden wat horizontaal en verticaal is; een belangrijk aspect bij Mondriaan’s kunst. Vervolgens kregen de schilderijtjes ook een titel, bijvoorbeeld ‘Superheldje’ of ‘Groen’. Creatief bezig zijn vinden ze leuk’, zo beaamt Saskia Schouten.

Prentenboeken voor blinde en slechtziende kinderen

Colette Pelt is initiatiefnemer van PrentenboekPlus en maakte een serie van prentenboeken die zij omvormt tot leesbare boeken voor blinde en slechtziende kinderen. Dit doet zij volgens een bepaald concept en met behulp van subsidies en fondsen. Kunst bleek een mooi onderwerp te zijn. Daarom werd een van de boeken gewijd aan Mondriaan.

Bij het prentenboek zijn er ook vijf tactiele kunstwerken gemaakt van Piet Mondriaan door een kunstenaar. Deze kunstwerken hangen eveneens in de personeelskamer. De boeken worden in de klas veel gebruikt, zo gaf Bernadette Garcia, locatieleider Onderwijs, aan.

Zie ook het bericht op Facebook.