menu Sluit het hoofdmenu

3D project Blind naar de top

geplaatst op Berg Kilimanjaro in 3D

Ter voorbereiding voor het tv-programma 'Blind Naar De Top' - waar zes blinde personen de Kilimanjaro gaan beklimmen - heeft Stichting Accessibility 3D schaalmodellen van deze berg ontworpen. Zo is er een 3D schaalmodel van de route en een 3D schaalmodel van de gehele berg ontwikkeld.

Zes jonge mensen die blind of zeer slechtziend zijn de uitdaging aangegaan om de Kilimanjaro (met 5895 meter de hoogste berg van Afrika) te beklimmen. Samen met de presentatoren Lieke van Lexmond en Dennis Weening hebben Daniel, Marinda, Ramona, Patrick, Petra en Sulaima een poging gedaan om de Kilimanjaro te beklimmen. Een reportage van dit avontuur is te zien op RTL 5, onder de naam ‘Blind Naar De Top’.

3D schaalmodel

Naast de fysieke training is de berg en route leren kennen net zo belangrijk. Stichting Accessibility heeft daarom samen met onder andere Stichting Bartiméus, Protospace en Geodan twee 3D schaalmodellen ontworpen. Er is een 3D schaalmodel van de route gemaakt en een 3D schaalmodel van de Kilimanjaro berg.

Het Kilimanjaro model is ongeveer 16 x 16 x 8 cm hoog en 3D geprint met PLA (afbreekbaar plastic). Op dit model is de route goed voelbaar en zijn de kampen duidelijk aangegeven. Dit schaalmodel geeft een overzicht en de context van de route en de berg goed weer.

Het route schaalmodel is als het ware een 3D hoogteprofiel, vergelijkbaar met een hoogte kaartje van een Tour de France etappe, alleen dan 3D. Dit model is voorzien van geluid, verschillende ondergronden en braille letters. Het formaat van dit schaalmodel is 92 x 42 x 10 cm en het model is 3D geprint met PLA. Aan dit schaalmodel zijn verschillende ondergronden toegevoegd. Zo zijn de boomwortels met de 3Doodle pen (een pen waarmee in 3D getekend en geschreven kan worden) gemaakt en zijn het zand en de rotsen gemaakt van gerecycled PLA. Het sneeuw is gevlokt, dit is een techniek die voornamelijk in de mode gebruikt wordt. Door een oppervlakte te bedekken met lijm, en hier synthetische vezels onder een statische lading op te strooien blijven de vezels aan een kant plakken en aan de andere kant omhoog staan. Hierdoor ontstaat een velour-achtige ondergrond. Met dit schaalmodel is het voor de deelnemers mogelijk om onder andere via tastbare elementen en audio de klim te ontdekken.

Op dit moment staat de 3D berg in de school van Bartiméus in Zeist. Dit model wordt gebruikt tijdens de lessen.

Vervolg project

Een bijkomend doel van dit project was om te inventariseren en te testen welke 3D modellen meerwaarde bieden aan de mensen met een visuele beperking. We onderzochten hoe we die modellen voor hen qua vorm, qua textuur en in combinatie met technologie van toegevoegde waarde kunnen laten zijn. Het project heeft aangetoond dat deze technieken een meerwaarde kunnen zijn voor mensen met een visuele beperking. Daarom gaat Stichting Accessibility volgend jaar dit project een vervolg geven. Hierin gaan we de mogelijkheden van interactieve 3D modellen die toegepast kunnen worden in het onderwijsprogramma verder onderzoeken.

Bron: Vereniging Bartiméus Sonneheerdt