menu Sluit het hoofdmenu

“Mensen die er het moeilijkst om kunnen vragen hebben er het meeste baat bij”

geplaatst op Dick Lunenborg van Bartiméus

“De ouders van Tessa kwamen met een vraag bij me. Tessa is 20 en gaat binnenkort zelfstandig wonen. Haar ouders willen graag in contact blijven met hun dochter en vroegen mij of dat ook via het internet zou kunnen. Je denkt nu waarschijnlijk: wat een overbodige vraag. Maar wat ik er niet bij zei: Tessa is blind en heeft een verstandelijke beperking.” Bartiméus professional Dick Lunenborg deelde dit voorbeeld onlangs op het Congres Taal in Bedrijf in Brussel.

Wat is de meerwaarde?

Het dagelijks werk van Dick Lunenborg van Bartiméus uit Doorn bestaat uit dit soort opdrachten. Hij probeert de communicatie voor mensen met een beperking zo gemakkelijk mogelijk te maken. “Ik geniet optimaal van de mogelijkheden die de digitale samenleving te bieden heeft”, zegt Lunenborg. "Tessa heeft die mogelijkheden niet."

Maar wat is de meerwaarde om deze mensen mee te laten doen aan onze digitale samenleving? Want er zijn veel problemen waar de cliënten van Bartiméus tegenaan lopen. Veel hulpmiddelen zijn gemaakt voor mensen met één beperking. Maar wat als je doof én blind bent? De ondersteuning voor verstandelijk beperkten is vaak visueel, met pictogrammen. Maar dan moet je wel in staat zijn om betekenis te geven aan die pictogrammen. Het aanpassen van hulpmiddelen is maatwerk, en daarom commercieel niet interessant.

Minder stress en paniek

“We horen nog wel eens”, zegt Lunenborg, "als het zoveel moeite kost, heeft het dan wel zin?". Lunenborg komt met een paar voorbeelden waardoor ook wij de noodzaak kunnen zien. Zoals de ontwikkeling van de Heartbeat, een klein apparaatje dat cliënt en begeleider allebei bij zich dragen, en dat trillingen geeft die een hartslag nabootsen. Vraagt de cliënt om hulp, dan drukt hij de knop op de Heartbeat in. De begeleider weet dat hij nodig is, en hoe dichter hij bij de cliënt komt, hoe harder de Heartbeat gaat trillen. De cliënt weet zo dat er hulp onderweg is. Heel belangrijk, omdat zonder Heartbeat cliënten regelmatig, wanneer ze hulp willen, met het hoofd op tafel bonken om zo aandacht te krijgen. De Heartbeat scheelt veel stress en paniek.

“Het vergroot hun wereld en maakt hen zelfstandiger”

Lunenborg heeft nog meer mooie voorbeelden, bijvoorbeeld van een intranet voor cliënten. “Maar het is niet helemaal echt”, zegt Lunenborg. “Het is een surrogaat digitale wereld.” Zijn grote wens is dan ook dat de toegankelijkheid van normale sites geregeld wordt, en dat de inhoud van die sites eenvoudig aan te passen is aan het niveau van de cliënt.

Want deze sites zijn juist van groot belang voor mensen met een handicap. “Het vergroot hun wereld, bevordert hun interactie en communicatie, maakt hen zelfstandiger. Mensen die er het moeilijkst om kunnen vragen hebben er het meeste baat bij.”

Door: Nynke de Jong. Bron: TaalUnie/Congres Taal in Bedrijf 2015