menu Sluit het hoofdmenu

‘Zapp’ film eindmusical geeft extra dimensie aan afsluiting lagere school

geplaatst op saaie juf

‘Het is toch geweldig om nieuwe dingen te leren?!’, zegt de juf tegen een bovenbouwgroep die verveeld onderuit hangt. Dán krijgen de kinderen het ‘eerste allernieuwste prototype’ van een speciale virtual reality bril, waarmee ze samen voor één keer naar de toekomst ná school reizen.

Het is de openingsshot van ‘Virtual Reality: de toekomst’, de eindmusical voor de schoolverlaters bij Bartiméus verfilmd. Dit jaar vanwege corona was er geen live opvoering mogelijk voor ouders, broertjes, zusjes, opa’s en oma’s.  

Een filmproject bleek een mooie en leerzame uitkomst om dit hoogtepunt toch met elkaar te kunnen beleven en delen. De ‘eindmusical’ is onderdeel van de afsluiting van de schooltijd, en het afscheid nemen. ‘Ik heb een super leuke tijd met jullie gehad’, zegt één van leerlingen, als ze aan het einde van de film één voor één op hun eigen manier de groep verlaten.   

Dinsdag 14 juli, laatste schooldag: de leerlingen kijken samen naar het eindresultaat van het filmproject 

Eigen script 

De afgelopen weken hebben ze individueel en samen hard geoefend op hun tekst en rol, als ware het een professionele filmproductie. ‘Met de scripts van eindmusicals die je op internet vindt, kunnen we met onze groep niet uit de voeten’, vertelt docent Rozemarijn Verhoeven. ‘Met elkaar hebben we daarom helemaal ons eigen verhaal gemaakt. De kinderen hebben zelf zinnen toegevoegd; wat en hoe zij het willen zeggen.’  

Camera voelen 

Na al het oefenen met de dramadocent en de juffen, was daar vorige week dan de opnamedag met een professionele filmmaker en geluidsman. Dat is heel anders spannend, dan dat je in een stampvolle zaal voor iedereen het podium op moet. Rozemarijn: ‘Je ziet dat ieder kind er op zijn eigen manier naar toe leeft. ‘s Ochtends konden alle kinderen kennismaken met de materialen, de camera en de microfoon voelen. Dan kan iedereen even wennen aan de set.’ 

Het hoeft niet in één keer goed 

Voor alle betrokkenen blijkt film een andere ervaring dan een live optreden. ‘Bij film krijg je van de regisseur en filmmaker toch weer andere tips, zodat alles goed op beeld komt. Of je slechtziend bent of niet, maakt dan eigenlijk niet uit. Je acteert zoals de regisseur het vraagt. En net als in een echte filmstudio, moet het wel eens een keertje over. Voor de kinderen was het heel fijn dat niet alles één keer goed hoefde. We konden het zinnetje voor zinnetje filmen. Maar het blijft best spannend als jij dan aan de beurt bent!’ 

Fragment uit Virtual Reality: de toekomst

Première

Iedereen keek uit naar het resultaat, dat dinsdag op werd school getoond. Voor het eerst keken de kinderen de film samen met de hele bovenbouwgroep en docenten terug. Rozemarijn Verhoeven: ‘Ik ben heel blij met het resultaat. Ieder kind individueel is heel mooi in beeld gebracht.’ En de leerlingen? ‘Die hebben ademloos zitten kijken. Eentje zei: ongelofelijk’! 
‘Virtual Reality: de toekomst’ ontvouwt zich dan ook als een professionele kinderfilm op Zapp. Door de close ups van de cameraman, zie je de kinderen dichtbij en kun je als toeschouwer – kind en familie – alles goed overzien. En net als in sommige echte bioscoopfilms, zie je de lol bij de kinderen achter de schermen, bij de ‘bloopers’ aan het eind.  

Credits

Het filmproject 'Virtual Reality: de toekomst’ voor de bovenbouw is mogelijk gemaakt met steun van het Bartiméus Fonds. De film is voorzien van gesproken beeldbeschrijving door een voice over (audiodescriptie), zodat je de beelden (bijvoorbeeld ‘kinderen zitten in een donkere escape room’) toch goed begrijpt ook als je niet goed ziet. Ieder kind krijgt een exemplaar van de film zodat ieder het thuis kan laten zien aan familie en bekenden.  

Lees ook:  Owami vertelt over de laatste maanden van een bijzonder schooljaar.