menu Sluit het hoofdmenu

‘Een tastboekje is zoveel meer dan stukje stof plakken’

geplaatst op Inhoud van het TastTasje voor blinde kinderen

Voorlezen of samen een boek lezen vergroot het leesplezier bij kinderen al op jonge leeftijd. Maar hoe lees je met een jong kind dat zeer slecht ziet of blind is én geen tekst en plaatjes kan waarnemen? Voor die kinderen is het TastTasje ontwikkeld. Katinka Bakker, ambulant begeleider bij Bartiméus, is het afgelopen jaar betrokken geweest bij de totstandkoming van twee geschikte voelboekjes die horen bij het TastTasje.

Voor alle kinderen is het belangrijk en fijn om al op jonge leeftijd in aanraking te komen met kinderboeken. Maar voor kinderen met een visuele beperking al helemaal. Voorlezen én het ontwikkelen van de tastzin vormen de basis voor hun taalontwikkeling én de beeldvorming van de wereld om hen heen.

Voorlezen bevordert de innige band tussen ouder én kind. Dit geldt ook voor kinderen met een visuele beperking

Tijdens het voorlezen van voelboekjes ontdekken kinderen met hun vingers de tastbare plaatjes. En door de brailleteksten maken jonge kinderen op een laagdrempelige manier al kennis met het brailleschrift. Maar hoe maak je een goed voelboekje?

Een voelboekje uit het TastTasjeKatinka Bakker: ’Het maken van een goed tastboekje is niet gemakkelijk. Het dient namelijk aan een aantal eisen te voldoen, waaronder een goede overgang naar een driedimensionaal voorwerp. En daarbij dien je goed uitleg te kunnen geven hoe een voorwerp er in het echt uitziet. Denk bijvoorbeeld aan een boom, die in het bos onderdeel uitmaakt van een groter geheel.’

Voelboek is beleving

Volgens Katinka is een voelboek heel veel meer dan een paar reliëflijntjes en stukjes stof toevoegen. Katinka vertelt enthousiast verder: ’Een kind moet een voorwerp of begrip ook écht kunnen beleven. Naast het (voor)lezen is het dan ook een waardevolle aanvulling dat het kind buiten ook een echte boom kan bevoelen.’

‘Wanneer je het bos in gaat, kun je bijvoorbeeld terug komen op wat er in het boek voorgelezen is. Je kunt praten over de geur in het bos, een grote staande of liggende boom, te voelen, alert zijn op de wind die voel- en hoorbaar is, enzovoort. Begripsvorming is niet alleen een voorwerp kunnen voelen, maar ook het geheel aan zintuigelijke ervaring.’

‘Samen met expert Anneke Blok van Visio hebben we lang en goed over de twee tastboekjes nagedacht. Wij zijn blij en tevreden met het eindresultaat, hopelijk de kinderen en ouders ook!’

Twee uitvoeringen

Logo TastTasje: lekker lezen met je handenHet TastTasje is verkrijgbaar in twee uitvoeringen; één voor kinderen in de leeftijd van 0 - 3 jaar en één voor kinderen van 3 - 6 jaar.

Wat zit er in het tasje?

  • Een voelboekje voor (zeer) jonge kinderen;
  • Een informatieboekje met voorbeelden hoe ouders de tastvaardigheden van hun kind kunnen stimuleren. Dit is ook van belang voor het mogelijk later leren lezen van braille;
  • Informatie over de producten en diensten van Passend Lezen, zoals VoeljeBoekje en brailleboekjes voor kinderen;
  • BoekStart-cd De Voorleestrom.

Het TastTasje is gemaakt in samenwerking met Bartiméus en Koninklijke Visio. Het tasje wordt gratis beschikbaar gesteld door de Koninklijke Bibliotheek in samenwerking met Bibliotheekservice Passend Lezen en BoekStart.

Wanneer een kind is aangemeld bij Bartiméus of Visio kunnen de ouders het TastTasje gratis aanvragen via de website passendlezen.nl/tasttasje

Katinka Bakker is vanuit haar functie als ambulant begeleider aangesloten bij de Bartiméus Kennisgroep ‘Blinde kinderen’. Vanuit die hoedanigheid is ze betrokken (geweest) bij de vormgeving van het TastTasje. Meer willen weten? Stuur een mail naar kbakker@bartimeus.nl.

Meer lezen over de mogelijkheden voor blinde kinderen? Ga naar onze webpagina 'Kinderen met een visuele beperking'.