menu Sluit het hoofdmenu

Mogelijkheden iPhone en iPad

De iPhone en de iPad bieden veel mogelijkheden voor blinde en slechtziende mensen. Dit komt vooral door de standaard ingebouwde functies voor wat betreft toegankelijkheid bij deze mobiele apparaten.

Wat kunt u met een iPhone of iPad?

Met een iPhone of iPad heeft u eigenlijk een draagbare en gemakkelijk bedienbare computer in handen. Met de juiste programma's (apps) kunt u er van alles mee doen. Veel apps zijn gratis of voor een klein bedrag te koop. Een aantal voorbeelden wat u met een iPhone of iPad kunt doen, zijn:

  • internetten;
  • e-mailen;
  • video-bellen
  • boeken lezen of luisteren;
  • reizen met het openbaar vervoer plannen;
  • uw weg vinden door middel van navigatie.

Eenvoudige aanpassingen

Op elke iPhone of iPad is standaard een groot aantal toegankelijkheidsopties aanwezig:

  • U kunt gebruik maken van vergroting: de Zoom-functie;
  • Het is mogelijk om kleuren aan te passen of grijstinten in te stellen;
  • U kunt u gebruikmaken van spraakinvoer (de dicteerfunctie) of spraakuitvoer. Tevens is het mogelijk om de uitgebreide spraakondersteuning (Voice-Over) te gebruiken. Hierbij wordt zoveel informatie via de spraak gegeven, zodat hiermee het apparaat volledig blind te bedienen is;
  • Een braille leesregel is eenvoudig via bluetooth aan te sluiten.

Vergroting
De iPhone en de iPad beschikken over verschillende manier van vergroten. Naast de bekende knijpbeweging (pinchen) waarmee u kunt in- en uitzoomen, is op een aantal plekken een groter lettertype instelbaar. Dit kan bijvoorbeeld bij de mail, contactpersonen, agenda, berichten of notities. Ook bij enkele apps kunt u de tekst vergroten. Voor apps of schermen waarbij u dit niet kunt instellen, is er de Zoom-functie met verschillende opties. Door gebruik te maken van verschillende aanraak commando’s (met één of meerdere vingers en met één of meerdere keren tikken op het scherm) is deze functie te bedienen.

Spraakondersteuning
Op elke iPhone en iPad zit spraakondersteuning. De bekendste is wel de zogenaamde Voice-Over. Deze voice-over spreekt alles uit wat u aanraakt of met gebaren langsgaat of leest de hele tekst voor. Voor het bedienen hiervan wordt ook gebruik gemaakt van verschillende aanraak commando’s met één of meerdere vingers en met één of meerdere keren tikken op het scherm.  De zogenaamde rotor functie maakt het mogelijk om de Voice-Over snel in te stellen en te bedienen.
Maar er is ook een optie om het gehele scherm of alleen geselecteerde tekst uit te laten spreken (zonder de Voice-Over).

Spraakinvoer
Bij elke app waarbij u het toetsenbord gebruikt, is het mogelijk om in plaats van te typen, de tekst te dicteren. Zelfs het plaatsen van leestekens, het maken van nieuwe regels e.d. is hierbij mogelijk. Het werken met de app Notities of de app Mail wordt u dan erg gemakkelijk gemaakt.

Siri
Een bijzonder functie is Siri. Met behulp van Siri kunnen opdrachten gegeven worden of vragen worden gesteld aan de iPad of iPhone. Siri wordt ook wel de Spraak-assistent genoemd. Siri helpt je bij het uitvoeren van eenvoudige taken zoals het weerbericht opvragen, plannen van afspraken en apps starten. Het bijzondere hieraan is dat je de vragen in natuurlijke taal kunt stellen. Siri begrijpt ook algemene kennisvragen.

Bartiméus ondersteunt bij instellen van uw iPhone of iPad

Soms is het lastig om zelf uw iPhone of iPad goed in te stellen. Ook het leren werken met de Voice-Over (waarbij de bediening van de iPad of iPhone totaal anders wordt) kan ingewikkeld zijn.
Om u daarmee op weg te helpen kan Bartiméus u van dienst zijn! Lukt het niet om uw iPhone of iPad goed in te stellen, heeft u behoefte aan een training en/of wilt u uitproberen of deze toestellen iets voor u zijn? Neem dan contact op via de Bartiméus Infolijn: 088 - 88 99 888. Onze medewerkers helpen u graag verder.