menu Sluit het hoofdmenu

Digitale ambulante dienstverlening: goed maatwerk!

geplaatst op José Hamers achter laptop met haar handen op toetsenbord

José Hamers is 59 jaar en slechtziend. Ze krijgt sinds 2013 begeleiding van Bartiméus. José werkt als administratieve kracht bij een zorginstelling en heeft vooral behoefte aan ondersteuning op digitaal vlak. Dit vergroot haar zelfstandigheid thuis en op haar werk.

José werkt al bijna 33 jaar bij De Hartekamp Groep, een organisatie die ondersteuning biedt aan mensen met een verstandelijke beperking. Tot 2014 werkte José er als verpleegkundige. Nadat ze gediagnostiseerd werd met Retinitus Pigmentosa, kreeg ze er een functie als administratief medewerkster. Sindsdien noemt ze zichzelf ‘verpleegkundige achter de computer’.

De ondersteuning die ik krijg, sluit goed aan bij mijn vraag

Als administratief medewerkster werkt José veel met de computer. Daarbij heeft ze te maken met verschillende digitale vaardigheden, zoals het veilig en vindbaar opslaan van bestanden en het omgaan met verschillende programma’s. José is dan ook blij met de ondersteuning van Bartiméus. Vooral over het maatwerk is ze erg tevreden: ‘Er wordt goed geluisterd naar wat ik nodig heb, of wil leren. Daardoor leer ik niets meer of minder dan nodig. Het is echt maatwerk, dat vind ik heel prettig.’

ICT ondersteuning

De ondersteuning die José krijgt rondom haar digitale vaardigheden, verandert mee met haar behoeftes. Niet alleen technieken en tools ontwikkelen, ook haar aandoening is progressief. Daardoor verandert de aard van de ondersteuning die ze nodig heeft.

De eerste ondersteuning die José kreeg was een cursus blindtypen. Dit is voor iedereen handig, maar als je slecht ziet des temeer. De laatste ondersteuning was een sneltoetscursus. Gebruik van sneltoetsen zorgt ervoor dat je minder hoeft te kijken en zoeken. Je hoeft minder lang naar het scherm te staren en zo voorkom je vermoeidheid of hoofdpijn: ‘Nu ik met sneltoetsen kan werken, hoef ik niet meer steeds de cursor te zoeken op mijn scherm. Ik heb daardoor energie over voor andere dingen.’ Dankzij het blindtypen en het gebruik van sneltoetsen, werkt José veel efficiënter op de computer. Dat is fijn voor haar werk en in haar privéleven.

In de loop van de tijd is het zicht van José achteruitgegaan. Daarom gebruikt ze sinds een tijd SuperNova. Met dit softwarepakket kan José het beeld op haar computerscherm vergroten en de tekst laten voorlezen. José maakt nu vooral gebruik van de optie voor vergroting, voor het lezen van teksten en brieven gebruikt ze de spraakondersteuning. Verder gebruikt José sinds kort ook een leeshulpmiddel om teksten op A4-tjes voor te lezen.

José weet bijna altijd goed te duiden aan wat voor ondersteuningsmiddel ze behoefte heeft. Haar hulpvragen zijn dan ook bijna altijd heel gericht, maar niet altijd: ‘Soms weet ik niet wat er precies mogelijk is. Dan leg ik mijn begeleider uit waar ik behoefte aan heb en dan vertelt hij wat er aan mogelijkheden is. Dan kiezen we samen de beste optie.’

Tips

José raadt andere mensen met een visuele beperking aan om goed te onderzoeken wat ze nodig hebben: ‘Waar heb je ondersteuning bij nodig? Waar gebruik je het voor? Je kunt veel digitale vaardigheden gaan leren, maar als je er niets mee doet, dan is het zonde van de energie. Ik weet dat ik vaardigheden weer vergeet als ik de tool niet gebruik. Dat vind ik zonde, van m’n eigen energie, en van de moeite en kosten.’

Toekomst

Per 1 mei as. stopt José met haar werk: ‘Het is jammer, maar ik kan in de tijd die ik heb, niet meer het werk doen dat gedaan moet worden. Ondanks de hulpmiddelen. Het kost me té veel energie. Gelukkig ben ik door corona al gewend om geen collega’s meer om me heen te hebben. Dat maakt het afscheid wat makkelijker. Want juist het contact met collega’s was voor mij de meerwaarde van m’n werk. Daarom stop ik nu, voordat we straks weer op kantoor mogen werken.’

Ik wil graag leren hoe ik de weg moet vinden met een navigatie-app

Gelukkig heeft José ook in haar privéleven veel aan de digitale vaardigheden en hulpmiddelen. Sterker nog, ze weet al wat ze haar begeleider van Bartiméus gaat vragen als we na de lockdown weer meer mogen ondernemen: ‘Ik wil graag leren hoe ik de weg moet vinden met een navigatie-app. Want dan kan ik zelfstandig blijven reizen. Bijvoorbeeld naar onbekende plekken. Of naar familie in Limburg. Daar heb ik na 1 mei weer meer tijd voor!’

Contact

Wilt u meer weten over de mogelijkheden van onze digitale ambulante begeleiding voor uzelf of uw naaste? Bekijk dan deze pagina op onze website. Of bel 088 - 88 99 888.