menu Sluit het hoofdmenu

Veelbelovende innovaties voor jong en oud

geplaatst op Tessa een sociale robot voor thuis nu in testomgeving Bartiméus

Kinderen van nu groeien op in een digitale omgeving. Reden voor Bartiméus om een proef te doen met robot Tessa bij diagnostische onderzoeken. Heleen Veen, orthoptist: ‘Het gemak waarmee kinderen de robot begroetten was zo mooi om te zien. Tessa sprak ze aan bij hun voornaam en gaf ze complimenten. Dat vonden ze grappig. Ze bleven Tessa verwachtingsvol aankijken. Zou ze nog iets gaan zeggen?'

Tessa heeft ons inzicht gegeven in wat wel en niet werkt en waar de behoeften liggen. Dat helpt ons verder te zoeken naar een robot die het makkelijker maakt voor jonge kinderen die onderzoeken moeten ondergaan.

Ogen meten doe je straks gewoon thuis

Bartiméus spotte op de Consumer Electronics Show in Las Vegas een test om thuis de ogen te meten. Nienke Nijhof, projectleider: ‘We vroegen ons meteen af wat dit kan betekenen voor onze cliënten. Samen met studenten Optometrie van de Hogeschool Utrecht onderzoeken we nu de betrouwbaarheid van de test.’ Hopelijk kan Bartiméus de thuistest straks inzetten om op een snelle en simpele manier, in de vertrouwde omgeving, de ogen te meten. Bij mensen thuis, maar ook in verpleeghuizen en revalidatiecentra (meer info over Diagnostiek bij Bartiméus).

Leerling Bartiméus aan de slag met 3D printen21e-eeuwse vaardigheden bij Bartiméus onderwijs

Met een 3D­printer maak je met een digitaal bouwplan een tastbaar voorwerp dat in verschillende dunne lagen wordt opgebouwd. Leerlingen van Bartiméus leren met de 3D­printer werken, van ontwerp tot en met eindproduct. Rob Schenk, leerkracht: ‘De leerlingen bedenken welk handig hulpmiddel ze willen maken. Zo zijn we nu bezig met een dobbelsteen. Die moet groot zijn, maar niet te zwaar en duidelijk leesbaar. Dat lukt niet meteen, maar ook dat leer­proces is leuk en belangrijk.'

'Soms krijgen we een verzoek vanuit Bartiméus, bijvoorbeeld om een hulpmiddel te maken om het kopieerapparaat makkelijker te bedienen. Ook printen we maquettes van gebouwen zodat blinde mensen kunnen voelen hoe een flat, een windmolen of een bioscoop er­ uitziet. We maken dus praktische hulpmiddelen én onze leerlingen worden gestimuleerd om samen te werken en creatief en driedimensionaal te denken.'

Tim is slechtziend en is daar blij mee

Op miraculeuze wijze belanden in het jaar 2040. Dat overkwam Tim, een vrolijke en hard­ werkende man van 29 jaar. Sinds kort is hij slechtziend. Niet iets om blij mee te zijn, zou je zeggen. Maar dat geldt niet voor Tim. Hij was namelijk blind. Nu is er een chip in zijn hoofd geïmplanteerd die direct is aangesloten op zijn visuele cortex, het deel van de hersenen dat betrokken is bij onze visuele waarneming.

Zijn bionische ogen geven beelden door aan die chip zodat Tim weer iets kan zien. Daarvoor is veel training nodig zodat zijn hersenen goed leren omgaan met al die nieuwe prikkels.

Nieuwsgierig naar het verhaal van Tim en andere technologische ontwikkelingen? Ga naar ons online dossier Innovatie & Technologie.