menu Sluit het hoofdmenu

Vanaf 2017 met kleine vragen sneller terecht bij Bartiméus of Visio

geplaatst op Wittestok op ribbeltegel

Een nieuwe route leren? Met de spraakfunctie van uw nieuwe smartphone leren werken? Heeft u een eenvoudige vraag voor Bartiméus of Visio, dan wordt deze vanaf 2017 sneller opgepakt. Afhankelijk van de zorgverzekering die u heeft, kunt u misschien zelfs zonder verwijsbrief van de oogarts terecht.

Zorgprogramma 11

Mensen die net blind of slechtziend geworden zijn of mensen met een progressieve oogaandoening die steeds minder gaan zien hebben andere vragen dan mensen die al langer visueel beperkt zijn en eerder revalidatie hebben gehad. Voor een eenvoudige vraag dient er een eenvoudig antwoord te zijn. Die is er in het Zorgprogramma 11.

Zorgprogramma 11 is voor één of twee kleine vragen die betrekking hebben op het leren van vaardigheden om weer zo zelfstandig mogelijk verder kunnen leven. Het gaat om vragen op het gebied van communicatie, huishouden, het gebruik van hulpmiddelen, zelfverzorging en mobiliteit. Voorbeelden zijn:

  • Ik ben verhuisd en ik wil graag de nieuwe route leren naar het station;
  • Ik ben weer wat slechter gaan zien en wil graag leren hoe ik non-visueel kan koken;
  • Ik heb een nieuwe smartphone en wil graag weten hoe de nieuwe spraakfuncties werken.

Voor dit soort vragen is er een verkort indicatietraject. Dat betekent dat er geen uitgebreide onderzoeken of vragenlijsten aan te pas komen.

Als u al bekend bent bij Bartiméus of Visio, dan hoeft u bij sommige zorgverzekeraars ook geen verwijzing te vragen bij uw oogarts of huisarts. Op dit moment is bij ons bekend dat dit geldt voor zorgverzekeraar CZ. Blijkt tijdens het revalidatietraject dat er toch meer vragen spelen en verdere revalidatie nodig is, dan zult u alsnog een verwijzing moeten vragen.

Eindelijk

Iedere keer een verwijzing moeten vragen bij de oogarts, iedere keer een uitgebreid onderzoek terwijl u voor een kleine vraag komt. Als u gebruik hebt gemaakt van revalidatie bij Bartiméus of Visio herkent u misschien deze ergernissen. Als Oogvereniging hebben we ervoor gepleit hier iets aan te doen. En met succes. De Oogvereniging is blij dat Bartiméus en Visio nu gerichter kijken naar de vragen die u als cliënt hebt en dat de zorgtrajecten daarop zijn aangepast. Kleine vragen worden sneller opgepakt. Bent u dan bij CZ verzekerd, dan kunt u waarschijnlijk helemaal snel terecht.

Bron: Oogvereniging