menu Sluit het hoofdmenu

Klantcase Albert Heijn

Albert Heijn, onderdeel van Ahold Delhaize heeft de ambitie om alle digitale informatievoorziening zoals de website en de app visueel toegankelijk te maken voor hun klanten. Het online shoppen groeit namelijk flink, zo werden in 2019 al bijna 22 miljoen kratten met boodschappen bezorgd bij klanten thuis.

Samenwerking met Bartiméus

Hoe shop je online als je blind of slechtziend bent. Waar moet je als webbouwer of ontwikkelaar rekening mee houden? Op die vragen moet je een antwoord hebben om toegankelijk te kunnen communiceren met je klant. Door het aanbieden van een belevingsactiviteit hebben de medewerkers zelf kunnen ervaren hoe het is om een visuele beperking te hebben en met welke ‘digitale’ obstakels je dan te maken hebt. Ook vindt er periodiek doelgroeponderzoek plaats waarbij diverse ervaringsdeskundigen voor Albert Heijn geselecteerde applicaties of tools testen op visuele toegankelijkheid.

Resultaat

Het regelmatig testen en verbeteren moet leiden tot een criteriumlijst voor enerzijds de technische toegankelijkheid en anderzijds de vormgeving. Deze lijst zal vervolgens als meetlat fungeren voor nieuw te ontwikkelen applicaties en tools. Het resultaat: applicaties en tools die ook toegankelijk zijn voor mensen met een visuele beperking.